Annons

kurs

Produkter
(logga in för att koppla)

elva

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag ska eventuellt hålla i en fotokurs för ungdomar 10-15 år under våren.
Så jag tänkte fråga om någon kan bidra med tankar, erfarenheter, tips el.dyl.

Allt är välkommet eftersom jag vill att det ska bli så bra som möjligt, men samtidigt kommer det kanske inte bli utrymme för djupdykningar direkt.

Tyngdpunkten kommer nog ligga på framkallning.

Tack på förhand.
 

pej

Aktiv medlem
Jag håller regelbundet mörkrumskurser för min fotoklubb. För många är det som att komma in i en ny värld och huvudet blir fyllt av tider, temperaturer, agitering, vätskor och gud vet vad. Många tycker nog att det är avskräckande.

Mitt mål är att de ska tycka att det verkar så enkelt och så roligt att de kommer tillbaka. Jag försöker bara sätta kulan i rullning. Ta bara upp det som de behöver att veta och ge dem gärna en punktlista som de kan följa.

Man får aldrig tro att ens studenter är dumma, oavsett deras ålder. De kommer att förstå att det finns mer att lära sig. Om de tror att det här är första och sista chansen som de har för att lära sig något på så kommer de att äta upp dig eller så kommer de att ge upp inför utmaningen. Då är det bättre att ge dem ett generöst erbjudande om var de kan hitta mer information i framtiden. Sedan ska du givetvis krydda med de pedagogiska klassikerna... lite anekdoter, ödmjukhet, förståelse och ett glatt humör.

Dessutom är det ofta så att nybörjare är osäkra och då jämför de sig med andra. De jämför sin kamera med andras kameror, sina fotografier med andras fotografier och så vidare. Jag tror att många tycker att det är hämmande så jag försöker att tona ner det genom att peka på bredden och på att det inte finns något rätt och fel.


hmm... så här i backspegeln... Jag kan förstå att du vill lägga tyngdpunkten på filmframkallningen. Samtidigt tror jag att om resultatet inte blir som man vill så sitter det oftare i förstoringen än i något annat steg.
 
Senast ändrad:

Tonyeagle

Aktiv medlem
Inte bara framkallning!

Var försiktig med att lägga allt för mycket vikt vid mörkrumsarbetet. Tänk på att ungdomarna är intresserade av fotografering. Försök få med grunderna vid fotografering såsom hur kameran fungerar, hur olika bländare/slutartider på verkar bilden, manuell ljusmätning-exponering, hur man kan hitta motiv vid alla väder/alla årstider, filmval, hur olika brännvider påverkar bildresultatet osv. Givetvis ska du också introducera dom i mörkrumarbete om tid och möjlighet finns. Tänka bara på att det hos erfarna fotografer finns många som inte ägnar sig åt detta. Risken finns att du dödar deras intresse för fotografering om du snöar in för mycket på något som de kanske inte så småningom kommer att vara intresserade av! Då de är nybörjare är de bra om de får ett brett smörgåsbord att smaka på. Jag tror att de då lättare kan hitta en del av fotograferingen som de intresserar sig av och kan spinna vidare på! Jag har själv elever (förvisso vanliga skolelever i vanliga skolämnen) i dessa åldrar så jag vet att det gäller att få dem att hitta något som passar just dem för tillfället för att de ska bli motiverade att fortsätta lära sig. Se också till att ha någon bra kurslitteratur som är basic men ändå bra. Här finns ju biblioteken att kolla in om du inte redan har bestämmt dig. Använder du inte kursböcker så bör du ändå redan vid första träffen rekomendera några lämpliga böcker - på så sätt får du garanterat fler frågor vid följande träffar.
Lycka till!
 

pej

Aktiv medlem
Re: Inte bara framkallning!

Tonyeagle skrev:
Var försiktig med att lägga allt för mycket vikt vid mörkrumsarbetet.
Det var snarare jag som gjorde det och det var kanske dumt av mig. Jag läste bara ''kurs... framkallning'' och sedan drog jag mina egna slutsatser.

...men jag tycker nog att andemeningen i mitt inlägg fortfarande kan var intressant.
 

jonaseriksson

Aktiv medlem
Har aldrig gått på någon fotokurs men jag tycker du helt klart ska göra det så roligt som möjligt.
Kritisera ingen och säg vad det fina är i bilderna är istället för att kritisera.
Har en bildlärare i skolan som är precis så, och hans lektioner är bland de bästa i skolan.
Det tycker inte bara jag utan många andra elver som inte alls tyckte om bild tidigare.
Så, var positiv och ge dem god kritik!

mvh
Jonas
 

Miramax

Aktiv medlem
Använd den svartvita Kodak T400CN som framkallas i C-41 färgkemi. Det gör att ni kan lämna in filmerna till ett 1-timmeslab och begära enbart framkallning (och gärna utan nedklippning så att ni själva kan klippa i 6-rutorsintervall). Sen kan ni slå kontaktkopior och göra förstoringar på studs.
Vill ni sen framkalla filmerna själva så håller jag gärna en liten kurs för läraren i konsten att billigt och enkelt framkalla med C-41 i dosa.
 

elva

Aktiv medlem
tack...

...för svaren!

Ni har gett mig en del att tänka på.

Jag gjorde en miss i orginalinlägget när jag skrev "framkallning", jag menade hela mörkrumsarbetet.
Anledningen att jag vill lägga tyngdpunkten på det är främst att jag själv tyckte att det roligaste när jag först testade foto var att se bilden växa fram i mörkrummet.

Jag har naturligtvis också tänkt låta dom testa både studio- och utomhusfoto med lite olika teman.

Finns det fler åsikter om just det här med var tyngden ska läggas så får ni gärna fortsätta skriva.
 
ANNONS