Annons

Varför orsakar bländaren inte vinjettering?

Produkter
(logga in för att koppla)

exeton

Aktiv medlem
Har letat och inte hittat...

Kan nån förklara för mig hur en bländare kan minska mängden ljus jämnt över hela bildplanet? Och inte bara orsaka mörkare kanter. Inte heller flyttar sig objektivets linser vid byte av bländare för att kompensera.... på något vis.

Hur går detta till?
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Antag att ett objektiv endast består av en lins. Linsen bryter ljuset så att en punkt i motivet avbildas på en punkt på sensorn. Ljuset från motivet kan gå många vägar genom objektivet. För att det ska fungera så är linserna sfäriska.

Ljuset kan ta många vägar genom linsen. Varje del av linsen bryter ljusstrålarna så att motivet projekteras på sensorn. Ju större lins desto fler ljusstrålar kan samlas ihop och projekteras på sensorn. Dvs ett ljusstark objektiv har större lins än ett ljussvagt.

För att minska ljusinsläppet minskar man helt enkelt diametern på linsen. Detta görs med en bländare bakom linsen.
 

Makten

Aktiv medlem
Bländaren kan faktiskt orsaka vinjettering. Tänk er ett hål i en platta. Luta sedan plattan en smula, och hålet är plötsligt inte cirkulärt längre. Alltså har dess yta minskat om man står i "periferin av bildcirkeln" jämfört med om man står mitt i bilden, så att säga. Hur mycket detta spelar in vete håken, och jag antar att objektiv med många linser lätt kompenserar för detta. Men hade man bara en lins så skulle det märkas tror jag.

Tillägg: Egentligen är det väl ungefär samma sak som orsakar vinjettering vid stora bländaröppningar. Saker i objektivet (linsernas kanter till exempel) skuggar då delvis strålgången som träffar bildcirkelns utkant. Står man på filmplanet och tittar ut genom linsen så ser man alltså inte en cirkulär öppning om man inte står precis i mitten.
 
Senast ändrad:

eon

Aktiv medlem
Och om bländaren skulle blända ner eller upp (dvs öppna eller stänga) långsamt så skulle den också vinjettera.
Nu är den uppenbarligen tillräckligt snabb i förhållande till slutartiden, eftersom vi inte har detta problem.
 

afe

Aktiv medlem
eon skrev:
Och om bländaren skulle blända ner eller upp (dvs öppna eller stänga) långsamt så skulle den också vinjettera.
Nu är den uppenbarligen tillräckligt snabb i förhållande till slutartiden, eftersom vi inte har detta problem.
På en mätsökarkamera är bländaröppningen alltid den valda - den öppnas eller stängs inte vid fotografering.

Även på en spegelreflexkamera händer det att man har en bländare som är "fast" p.g.a. användande av adaptrar eller annat.

Varför skulle hastigheten spela roll för vinjettering? Däremot är det så att man på en SLR med ett objektiv där bländaren kärvat till sig (och alltså är långsam) lätt får överexponerade bilder, eftersom den inte stängt sig tillräckligt mycket. Just det kan förstås också orsaka vinjettering, om objektivet vinjetterar på stora öppningar ...
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
eon skrev:
Och om bländaren skulle blända ner eller upp (dvs öppna eller stänga) långsamt så skulle den också vinjettera.
Nu är den uppenbarligen tillräckligt snabb i förhållande till slutartiden, eftersom vi inte har detta problem.
Det kan inte vara lätt att vara nybörjare och läsa denna tråd då den innehåller ren nonsens och stora faktafel.

Som Anders skriver har inte nedbländningshastigheten något att göra med vinjettering.
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Jag skulle vilja bli upplyst. Martin, kan du inte länka lite mer information om det du pratar om. Lite källfakta skulle inte skada.
 

elbe

Avslutat medlemskap
Kan vinjettering bero på frontlinsens storlek? Man kan ju t.ex. få vinjettering av ett motljusskydd.

/Leif
 

Makten

Aktiv medlem
PerFogelberg skrev:
Jag skulle vilja bli upplyst. Martin, kan du inte länka lite mer information om det du pratar om. Lite källfakta skulle inte skada.
Det var nog herr Lennart Nilsson, den allvetande gurun, som skrev det i nån av alla mina konstiga frågetrådar. Och om du tänker efter så behövs inga "källfakta" egentligen. Ett runt hål i en skiva kommer att förefalla ha mindre yta om du lutar ytan, vilket motsvarar att man befinner sig i en punkt i bildcirkelns periferi. Men det krävs rätt stor bildvinkel för att det ska spela nån roll antar jag.

Tillägg: Kolla "natural vignetting" i länken nedan! Där förklaras precis detta fenomen:)

elbe skrev:
Kan vinjettering bero på frontlinsens storlek? Man kan ju t.ex. få vinjettering av ett motljusskydd.
Jovisst! Den vanligaste vinjetteringen beror på att objektivet är "för litet" i diameter sett till ljusstyrkan. Se denna eminenta förklaring:

http://www.vanwalree.com/optics/vignetting.html

Tillägg: Niclas har visst länkat till precis samma artikel här ovan:)
 
Senast ändrad:

eon

Aktiv medlem
AFE skrev:
På en mätsökarkamera är bländaröppningen alltid den valda - den öppnas eller stängs inte vid fotografering.

Även på en spegelreflexkamera händer det att man har en bländare som är "fast" p.g.a. användande av adaptrar eller annat.

Varför skulle hastigheten spela roll för vinjettering? Däremot är det så att man på en SLR med ett objektiv där bländaren kärvat till sig (och alltså är långsam) lätt får överexponerade bilder, eftersom den inte stängt sig tillräckligt mycket. Just det kan förstås också orsaka vinjettering, om objektivet vinjetterar på stora öppningar ...

Jag hade tydligen en trött kväll när jag skrev det.
Bländaren är ju normalt helt öppen så precis som du skrev så är det bara överexponering som kan hända om den inte hinner till sitt läge.
 
ANNONS