Annons

Sekvens tagning

Produkter
(logga in för att koppla)

Highway

Medlem
Hej!

Jag funderar lite på att köpa en Minolta Dimage 7 men jag undrar lite hur den är på att ta bildserier?
Jag fotar mest skidåkning, mountainbike och vindsurfing

Mvh
Magnus
 

janc

Aktiv medlem
Det finns flera olika lägen för sekvenstagning upp till ca 7 bilder / sek men jag har inte så mycket erfarenhat av hur dom är att använda i praktiken.

Single-frame advance (enbildsmatning)
för att ta en bild varje gång avtryckaren trycks ner.

Bracketing (alternativtagning) för att ta en serie bilder med olika exponering, kontrast
och färgmättnad.

Continuous advance (kontinuerlig matning) för att ta flera bilder medan avtryckaren
hålls nedtryckt.


High-speed continuous advance (snabb kontinuerlig tagning)för att ta flera bilder
i inställd storlek och kvalitet efter varandra med cirka 3 bilder per sekund.


UHS continuous advance (UHS kontinuerlig tagning) för att ta flera bilder i 1280 X
960 efter varandra med cirka 7 bilder per sekund.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Re: Re: Re: Sekvens tagning

bjornwestergren skrev:
Eller varför inte en 7Hi?
Visst, tänkte mer på att prisskillnaden är väl stor..inte alls motiverat enligt min mening...så stor är inte skillnaden mellan kamerorna.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Kan inte komma på någon annan anledning än att 7Hi buffrar lite fortare..samma bildkvalité och AF.
 

bjornwestergren

Aktiv medlem
Det finns väl lite flera finesser och andra inställningar vad jag har förstått enlingt tester, men väldigt lite som skiljer kan jag hålla med om, funderar på varför prisskillnaden är så häftig?
 

sagan

Avslutat medlemskap
ja, det finns några småsaker..varför prisskillnaden är så stor fattar jag verkligen inte...9 papp för 7i tycker jag är riktigt bra pris, medans priset för 7Hi är ett saftigt överpris enligt min mening.
 

Highway

Medlem
Tackar för svaren :) det var en 7i som jag hade i åtanke för priset på dom är ju riktigt lockande tycker jag
 

Maverick

Aktiv medlem
Serietagningar med 7Hi tycker inte jag fungerar så bra. Anledningen är att sökaren blir svart under hela tiden ta bilderna tas. Vilket i sin tur gör det svårt att följa motivet om det rör sig, vilket det ofta gör när man använder serietagningar.

Läs de recensioner som finns här på sidan.

Mvh
Maverick
 

Micke H

Aktiv medlem
Jag plåtade både snowboard och vasaloppet för ett par helger sedan med min D7Hi, vilket fungerade alldeles utmärkt!
Ska man plåta med Tiff OCH snabba motiv i serie så är det nog D7Hi som gäller, är man nöjd med Jpeg så går det nog även bra med D7i...
Jag håller mig oftast till Tiff, då det formatet är mer förlåtande när man interpolerar & annat...

Det är sant att sökaren blir svart mellan serietagningarna, men jag upplever det som att jag vänjer mig vid det och brukar kunna följa med motivet endå. (Använder mig då av LCD:n, och "sveper" med motivet)

/Micke
 

lillaborkrigel

Aktiv medlem
Vart hittar man High-speed continuous advance (snabb kontinuerlig tagning)för att ta flera bilder i inställd storlek och kvalitet efter varandra med cirka 3 bilder per sekund.

//Micke
 

KGS

Aktiv medlem
Ja, om du uppgraderar firmwaren...

7Hi kostar 21 spänn mer hos cyberphoto än A1, det är lite humor... men A1 har inget UHS läge, dvs 7 bilder per sekund i reducerad upplösning...
 
ANNONS