Annons

Gällande fotoalbum och bilderna, fel färg??

Produkter
(logga in för att koppla)

andnyb

Medlem
Hej på Er!
Jag har nu tagit mig i kragen och blivit aktiv i detta forum med Er likasinnade själar. Jag har lagt upp ett antal bilder idag i mitt album. samtliga bilder har fått en aningen högre kontrast och mättnad??? När jag jämför de upplagda bilderna med de bilder jag har i min dator på den skärm som är kalibrerad så är det en markan skildnad!

Särskilt är det denna bild jag tänker på: http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1263735&target=_blank

Någon som vet som är felet eller är det skit bakom tagentbortet bara?
tack i förhand/Anders
 

Ingvar

Aktiv medlem
Hej Anders! Den bild du har laddat upp är en GIF-bild. Det är ett olämpligt format för digitala fotografier, eftersom färgrymden är begränsad till 256 färger. Det blir en massa kompromisser när bilden konveteras till det formatet.

Ladda upp med JPEG och bildkvalitet High. Se till att färgrymden är sRGB och konvertera annars till denna färgrymd innan du gör om till JPEG för webben.

Vet ej hur mycket du vet och kan om detta, så jag svarar så här. Hör av dig om du behöver förtydligande, eller om jag är helt på fel spår.

/Ingvar
 

Ingvar

Aktiv medlem
Hej igen! Det var ju inte din bild son var GIF utan någon spacer på Fotosidan. Så glöm det. Men det andra kan vara relevant. Kolla färgrymden. Det kan också löna sig att i samband med "spara till webb" kryssa i att bilden ska ta med ICC-profilen, så att bilden explicit presenterar sig som sRGB. Vissa bildbläddringsprogram gör mera rätt då, är min erfarenhet.
 

andnyb

Medlem
Jo jag kom på det sen när jag låg o grubblade i sängen... mitt arbetsflöde med bilderna är adobe rgb från kamera till datorn. har nyligen skrivit ut bilderna, sedan sparat filen! kom på att jag skulle lägga ut dem på fotosidan, så jag förminskade endast dem genom att gå till menyn bild/bildstorlek och där förminskade jag dem utan att tänka mig för. skulle ha gjort som du skriver Ingvar. Kul! nu vet vi hur det blir när man slarvar/Anders
 
ANNONS