Annons

Exif

Produkter
(logga in för att koppla)

IS

Medlem
Varför visas inte exif för alla bilder? Medlemmars biler som kan man titta in i sas och se hur och varför bilden ser ut som den gör rent tekniskt är ju jätteintressant.
Är det beroende på kameramodell eller vad beror det på att vissa bilder är "anonyma"?
Har insett att man lär sej väldigt mycket om man tittar genom exif.

Mvh Iréne
 

Anders Östberg

Guest
Dels kan man välja att ha med eller inte ha med EXIF-informationen i bildfilen, det beror på hur man sparar JPEG-datat, dels kan man på Fotosidan välja om EXIF ska visas eller inte.

Jag tycker det är värdefullt att kunna lära från kamerinställningarna, andra tycker att det är för mycket information om kameramodell m.m. att visa för andra. Bildfilen blir också lite mindre om man tar bort EXIF och laddas ner snabbare, inte för att det gör någon större praktisk skillnad om bilden är i lite större dimension.
 

staika

Aktiv medlem
Jag använder Photoshop för bildbehandling.
När jag sparar en bild för att t.ex. visa den på Fotosidan så använder jag "Spara för webb" och då bäddas inte filinformation/Exif in i bildfilen, filen blir mindre.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Vilken metod man använder för att beskära bilden i bildbehandlingsprogrammet spelar också roll. Om jag i mitt program kopierar ett markerat utsnitt och sedan klistrar in detta som en ny bild försvinner EXIF-data. Om jag däremot croppar markeringen är EXIF kvar.
 

Kenneth T

Aktiv medlem
De problemen hade jag också tidigare. Men som Christer skriver, sparar du för webben utesluts exifdatan för att spara på filstorleken.
När du dragit ner på bildstorleken i photoshop eller elements, och du ska spara ner den så använd inte spara för webben, utan ta det vanliga sparalternativet, eller "spara som". Sen är det bara att dra i handtaget för alternativet filstorlek tills du får ner storleken så mycket som Fotosidan tillåter för att kunna ladda upp bilden. Kryssar du i alternativet så ska informationen följa med. Och visst är det jättebra med exifinformationen, jag tycker man lär sej en hel del av den. Och det är vi nog många som tycker.
 
ANNONS