Annons

om att bygga egen hålkamera...

Produkter
(logga in för att koppla)

rapp

Aktiv medlem
är det svårt? Läste i scand´s månadsbrev om hur entusiasten Branco bygger eget. Går det att få till någon kvalite´på bilder tagna med en sådan, eller är det bara för knäppgökar och waste of time and money? Om det funkar, skulle det va´kul med en låda i 4x5" eller 8x10".
Har någon här på forumet bra erfarenhet?
 

aleklint

Aktiv medlem
Nej det är inte svårt! Kul att bygga själv.
Mina erfarenheter är att försök ha så litet hål som möjligt, Ganska långt avstånd till filmen, Stort negativ (jag använder papper 18*24), Nackdelen är ju att det blir långa exponeringstider.. Men skarpt blir det.
Prova även att ha ett böjt negativplan, då det annars blir underexponerat i kanterna. Jag använder en böjning på 120 grader i min, det funkar bra och blir jämnt exponerat. Kan ju iofs vara snyggt att det blir svart i kanterna.. Du kan ju prova både och.


här är en bild från min hålkamera:
www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=18038

En till: www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=82365

En bra länk:
www.pinhole.org
 

utström

Aktiv medlem
Jag har gjort en hålkamera i valnöt för bildformatet 6 x 12 cm som jag ska försöka få upp en bild på under kvällen! Ang. kvaliteten så kan man få upp den till en viss gräns där optikens lagar begränsar upplösningen. Formler finns för att räkna ut bildvinklar, avstånd, storlekar på hål och sånt på nätet. Titta in senare ikväll så ska jag försöka få upp en bild från och på kameran.

mvh erik
 

rapp

Aktiv medlem
Hmmm... då borde det gå att trycka in ett papper i en gammal zeiss Icarette 6,5x11? Det formatet är dött sedan 40-talet (116-film), men papper kan man ju klippa till.
 

rickarddahlstrand

Aktiv medlem
Här är en kort beskrivning hur man gör om sin systemkamera till en hålkamera. Jag skickade in den som artikel men fick tydligen nobben.

------------------

Hur du förvandlar din gamla spegelreflexkamera till en riktig fungerande lådkamera.

Säg den fotograf som inte får en glimt i ögat när man börjar prata om gamla lådkameran som man byggde ihop hemma i källaren som liten. Själv kommer jag ihåg hur jag stod och fixerade suddiga stilleben i min morfars bastu som jag hade tagit med en egenhändigt tillverkad skokartong. Det var magi på hög nivå det.

Men tro det eller ej, lådkameran och våra helautomatiska platsmonster fungerar enligt ungefär samma principer och utvecklingen har faktiskt inte tagit oss längre än att vi med några enkla steg kan ta oss tillbaka till mina suddiga bastubilder.

Du behöver 1 ölburk, 1 st kamerahuslock, borr, borrmaskin, tejp, sandpapper och en kulspetspenna.

Börja med att ta fram ditt kamerahuslock och borra ett 8 mm stort hål. Storleken på hålet är inte så jätteviktigt, så har du bara en 7 mm eller 9 mm borr så går det också bra. Försök att få hålet så nära mitten som möjligt.

(BILD kamerahuslock.jpg)

Ta nu en gammal ölburk och klipp ur en 3x3 cm stor aluminiumbit. Böj den lite så att den blir plan och tryck ut en liten buckla med kulspetspennan. Det är bra om den hamnar så nära mitten som möjligt, det gör det lättare att passa in den över kameralocket när du är klar.

(BILD baksida.jpg)

Ta nu sandpappret och stryk det lätt på ovansidan av bucklan tills du ser en lite svart prick dyka upp i mitten. Knepet är att göra hålet så litet som möjligt, så ju längre du sandpapprar desto suddigare bilder får du.

(BILD framsida.jpg)

Ta nu tejpen och klistra dit plåtbiten på utsidan av kamerahuslocket. Försök att få det så nära mitten som möjligt.

(BILD färdig.jpg)

Nu är det bara att sätta igång och fotografera. Automatiken brukar fungera hyfsat, däremot kan det bli rätt långa exponeringstider eftersom bländarvärdet på ett hyfsat litet hål kan sträcka sig över 100. Ju mindre hål, desto skarpare bilder och längre skärpdjup men desto längre exponeringstider. Är dina bilder för suddiga så har du gjort ett för stort hål.

(BILD kissekatt.jpg)

Du måste ha en kamera där du kan ta bort objektivet och sätta på kamerahuslocket, annars fungerar det inte. Själv har jag en Canon D60 och tar numera digitala lådkamerabilder.

Lycka till och glöm inte att visa upp bilderna ni tar på fotosidan.

TIPS:

* Ta en blixt, vanligt eller studio. Öppna slutaren och spring runt och skulptera med ljuset i ett mörkt rum.

* Nivåer och damm & repor i Photoshop är viktiga verktyg för den digitala lådkamerafotografen.
 

Bilagor

ANNONS