Annons

amatörfotograf med Pentax K100D Super, behöver hjälp...

Produkter
(logga in för att koppla)

groow

Avslutat medlemskap
Fick min Pentax K100D Super idag! YAY!

Men till min fasa så upptäcker jag att det lilla jag lärde mig på gymnasiet vad gäller systemkameror var som bortblåst, inte så konstigt kanske, det är snart 6 år sedan.

Jag tar gärna bilder utan blixt, men med min Pentax så blir de pissgula (har endast fotat inomhus än sålänge, på kvällen dessutom).

Antar att det beror på vitbalansen.

Men sen undrar jag vart de har gömt var man ändrar inställningar för slutartid och bländare... för det har jag ingen aning om :S

Behandla mig som ett litet barn och var övertydlig, det behöver jag.
 

Eddy_louix

Aktiv medlem
Hej

Som du nämner så är det vitbalansen du måste ändra på för att få "rätt" färger inomhus. Ändras på Fn knappen och ett klick åt sidan < och välj där glödlampsljus.
Vid Av läget på ratten så ändras bländaren mha "inmatningshjulet", samma princip för Tv(för slutartiden). titta först på top diplayen så ser du hur det ändras.
Vid M-läget så justeras tiden mha hjulet och bländaren genom att tycka ner Av-knappen (alldeles vid avtryckaren) samtidigt som du vrider på hjulet.

För att förstå kameran bättre så rekommendera jag att du läser instruktionsboken lite snabbt, så kommer man igång lättare.
Ja vet , tråkigt tips men det är rätt nyttigt. även bra att kolla igenom manualen lite senare för än mer förståelse.
Läs även fotosidans artiklar Fototeknik för enkla förklaringar.

mvh och lycka till
 

Lillek

Aktiv medlem
Hej!

Hoppas verkligen du blir nöjd med din kamera! Det är en fin nybörjarkamera!

Jag skulle rekommendera dig att ställa om bildinställningen från Bright till Normal i menyn, översta alternativet. Börja sedan att fota i Av, där du stället bländaren och då alltså skärpedjupet. Tiden ställer den själv.
Sedan kan du om du vill försöka börja ställa in ISO't själv, och skippa auto-iso. Men börja på Av först, och pröva dig sedan fram med isot.

Du kan även välja mellan vilka värden isot får ändra sig på spec.menyn.
Där kan du välja mellan 200-(400, 800 1600 och 3200).
Jag skulle rekommendera 200-800, och om du ändå får för korta slutartider (1/brännvidden) så punsha upp isot till 1600 eller använd blixt.
3200 läget är enligt mig bara en kompromiss, och det ska du nog endast använda om du vill hellre ha en dålig bild än ingen bild alls.

När det gäller Av läget kan du även hålla in +/- knappen bredvid avtryckaren och snurra på hjulet så ställer du exponeringskompensation. Används t.ex. för att ljusa upp ett motiv framför ett ljust fönster, då detta ofta lurar ljusmätaren i kameran att exponera efter ljuset från fönstret.
Detta läget är nästan som att använda M (där du väljet både bländare och slutartid) men är mycket snabbare då kameran själv räknar ut rätt slutartid, men du kan ändå exponeringskompensera med hjälp av +/- knappen.

Fråga gärna om mer du behöver veta. Att läsa manualen är inte alltid något man orkar, och här kommer du snabbt få svar på dina frågor.

Mvh
Marcus E
 

Torparfarsan

Avslutat medlemskap
Lillek skrev:

Fråga gärna om mer du behöver veta. Att läsa manualen är inte alltid något man orkar, och här kommer du snabbt få svar på dina frågor.

Mvh
Marcus E
Att inte orka läsa bruksanvisningen är ju ganska vanligt, men det straffar sig genom att det uppstår "problem" för den late just på grund av detta. Det finns som regel en anledning till att fabrikanterna bemödar sig att bifoga en bruksanvisning och det är just för att den skall vara ett hjälpmedel för kameraägaren att lära sig att hantera kameran.

Jag skulle nog vilja ge rådet att först läsa bruksanvisningen och det inte ger lösningen på problemet fråga.
 

groow

Avslutat medlemskap
Tusentack för era svar!!!

Ni har hjälpt mig enormt!

Jag ska läsa manualen, har laddat ner den svenska från hemsidan, manualen som följde med var på tyska.

Nu känns det som om jag är påväg någonstans igen!

TACK!
 
ANNONS