Annons

Kontrakts standard

Produkter
(logga in för att koppla)

Holtin

Aktiv medlem
Jag har nyligen fotograferat en tjej för att hjälpa henne med en portfölj. Vi bestämde oss tidigt för att skapa ett kontrakt mellan oss som reglerar nyttjandet av bilderna.

Min fråga :

Måste ett dylikt kontrakt mellan en fotograf och en modell följa ett givet mönster, en mall, för att kunna kallas "juridiskt gångbar, korrekt" ??

Jag har utgått ifrån en mall jag fann här på Fs men därefter ändrat den efter mina önskelmål.

Om hennes bilder kommer i omlopp efter det att jag lämnat dem ifrån mig, kan någon då hävda att eftersom jag hittat på kontraktsformen själv så gäller inte dessa. Eller är det så att så länge ett kontrakt tecknats och det innehåller alla punkter av betydelse för modell och fotograf, så är det juridiskt korrekt ??

Hoppas Ni fattar vad jag menar......
// Axel
 

lotelo

Aktiv medlem
Är det möjligtvis ett avtal jag visat här som du använder som mall? Jag uppdaterade det avtalet själv med en pyttesak bara för att förbättra det ytterligare. Detta efter kontakt med Jan Teste på www.blf.se som kollade över avtalet. Kontaktuppgifter till blf finns på deras hemsida och även annan nyttig information.
/Lotta
 

Holtin

Aktiv medlem
Faktum är att det är det avtal du visat här, det var ju dock inte avsett för en modellfotografering utan en pressrealese...har jag för mig. Därav mina egna förändringar av innehållet.

Men jag ska ta och maila denne man på Blf, det är en bra väg att gå.

Tack !

// Axel
 

lotelo

Aktiv medlem
Det är en modellrelease, ett avtal som används modell och fotograf emellan. Ett tips, ring i stället för det går betydligt fortare.
/Lotta
 

lotelo

Aktiv medlem
Förresten kan jag ju meddela förändringen också..

Den förra diskussionen om detta avtalet var inte kul. Många har mailat mig och varit oroade då de använt sig av detta avtalet och jag har hänvisat till blf eftersom de förmodligen är mer trovärdiga än en enskild (lilla jag) på fotosidan.

Jag gjorde om den aktuella releasen med en extra rad så att både modell och fotograf skriver på och så skriver jag fortfarande alltid dit att all ytterligare användning kräver nytt avtal.
/Lotta
 

marco

Aktiv medlem
Är ingen jurist och detta är inget juridiskt råd, men eftersom det inte verkar finnas jurister som skriver här så here we go...

Två parter kan medelst avtal komma överens om nästan vad som helst. Gränserna går vid lagtexterna. Man bör inte bryta mot en lag (svensk eller EU) när man skriver avtalet. Om det krävs att en part bryter mot en lag för att kunna hålla sin del av avtalet så är inte avtalet värt någonting.Osäker på om det är hela avtalet som förkastas eller bara den enskilda punkten.

Ett avtal gäller oavsett vem som formulerat det. Oavsett hur formellt det ser ut, eller inte. (en rad text på en servett och två namnteckningar kan mycket väl fungera) Givetvis kan det vara en fördel att utgå ifrån ett avtal med formularingar som testats rättsligt i ett rättsfall..

Det är endast genom prövning i en rättslig instans
på det kan fastslås vad avtalet egentligen betyder. Fram tills dess är det båda parternas goda vilja som gör att avtalet följs.

Om dena ena parter vill bryta avtalet så kan denna göra det, utan att du kan göra ett nånting åt det, just då i alla fall. Vad du får göra är att stämma för avtalsbrott och hoppas på kompensation. Det är här ett välskrivet avtal som täcker alla eventualiteter kommer väl till pass.

Tänk på detta när ni skriver avtal.En avtalspart kan mycket väl bara strunta i erat avtal och räkna kallt med att ta konsekvenserna, eller räkna med det faktum att det tar en del tid och kraft och få rätt genom att använda rätssväsendet och hoppas att slippa undan.

Man kan med andra ord skriva avtal som i modellfallet tar ifrån modellen alla rättigheter eller avtal som tar ifrån fotografen alla rättigheter. Eller båda, och ger dom till en tredje prat.
 
ANNONS