Annons

Är FotografiskBild B nått att ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ludix

Aktiv medlem
Hej!

Ska välja inviduellt val till 2:an, och funderar på Fotografiskbild B. Tänker som så att, är det någon kurs man kommer ha någon direkt nytta av i framtiden om man t.ex vill söka vidare till någon vidare fotoutbildning? Finns Tyska och Matte B och lite sånt som ger meritpoäng vilka jag är lite sugen på. Borde jagt köra på någon sån kurs ellr kommer jag någon vart med Fotografiskbild B?
 

willew

Medlem
tänk ett steg till, vilka utbildningar är du intresserad av efter gymnasiet.
Kolla vad dom kräver.
Jag kan tänka mig att många kräver A+B
eftersom A är en grundkurs och B förutsätts ge fördjupade kunskaper.
 

Ludix

Aktiv medlem
jo , de e just det, hur mkt lär man sig egenteligen? Går A kursen nu och det är ingenting nytt, de mesta kan man redan genom tidningar och att ha fotat själv på sin fritid. Vad får man t.ex gå in mer på B kursen? Är lite besviken faktiskt på A.
 

Torparfarsan

Avslutat medlemskap
Robin, du känner att du kan en stor del av det som lärs ut på foto A. Det är ju bra, men sedan finns det något som med ett finare uttryck brukar benämnas "formell kompetens". Så även om du känner att det där kan du så gäller det ju att kunna bevisa för andra att du har den kompetensen. Så är det så att du vill söka in på en eftergymnasial fotoutbildning så behöver du med allra största sannolikhet den formella kompetensen för att vara behörig sökande. I varje fall underlättar det att ha kurserna med i betyget.
Sedan är det ju så att när man sätter samman kursplanen för foto A så räknar man med att den skall passa även de som inte har just några kunskaper i ämnet vid kursens start. Och det gör att det kan kännas lite meningslöst för den som börjar kursen med ganska mycket på fötterna.
 

Ludix

Aktiv medlem
Torparfarsan skrev:
Robin, du känner att du kan en stor del av det som lärs ut på foto A. Det är ju bra, men sedan finns det något som med ett finare uttryck brukar benämnas "formell kompetens". Så även om du känner att det där kan du så gäller det ju att kunna bevisa för andra att du har den kompetensen. Så är det så att du vill söka in på en eftergymnasial fotoutbildning så behöver du med allra största sannolikhet den formella kompetensen för att vara behörig sökande. I varje fall underlättar det att ha kurserna med i betyget.
Sedan är det ju så att när man sätter samman kursplanen för foto A så räknar man med att den skall passa även de som inte har just några kunskaper i ämnet vid kursens start. Och det gör att det kan kännas lite meningslöst för den som börjar kursen med ganska mycket på fötterna.
Ja,men jag står pch vajar mellan olika beslut. Att komma vidare och kunna leva på fotograferingen ser jag som ett svårt mål att uppnå. Kanske en kurs i Fotografiskbild B inte är det viktigaste tänkbara. Det finns ju andra vägar efter Medie, så en kurs i Tyska ellr liknande som ger meritpoäng vore kanske något, som en liten reservplan om man så säger. Sattsa helhjärtat på fotot känns riskabelt, så om man kan gå nått annat än B kursen, och sedan komma vidare i fotograferingen genom att t.ex lämna in prover o dylikt kanske skulle kunna gå. Och känner man att detta inte funkar, så har man sina meritpoäng och kurser i språk att luta sig på, för att sedan välja ett annat yrke. Vill ju hålla på med fotot, men hälst inte misslyckas totalt i framtiden..
 
ANNONS