Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vårsol

Produkter
(logga in för att koppla)

olofforsberg

Aktiv medlem
Hej!

Andra foto-våren för mig och denna gång söker jag lite tips. Vår-ljuset är starkt men svårt. Stora exponeringsskillnader mellan sol och skugga är erfarenheten.

Är hemskt intresserad av tips på motiv där man kan utnyttja vårsolen.

Mvh

Olof Forsberg
 

Jeppe

Aktiv medlem
Skogen kan vara ett intressant ställe nu när blommorna börjar komma upp. Kan bli ett intressant ljusspel mellan grenverken.
 

olofforsberg

Aktiv medlem
Varför inte, ett sådant tillfälle måste bokas in.

Lade denna fråga i Natur-kategorin men förslag på vårsol i andra miljöer är mitt intresse också.
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Försök hitta "points of interest" i högdagrarna, exponera efter dessa och låt resten bli som det blir. Vare sig diafilm eller negativ färg klarar de stora kontrasterna så här års och tar du med snö i din bild så här års är tonomfånget för stort även för B/W. Gör du som jag föreslår får du bilder med sotsvarta lågdagrar och det är inget fel i det, se bara till att det inte kan anas något intressant på väg in i eller ut ur dessa skuggor. Det primära är ju att få till en bra Bild, inte att få en perfekt exponerad återgivning av verkligheten eller hur?
Lycka till!
Us
 

olofforsberg

Aktiv medlem
Ulf, intressant inlägg. Menar du med högdagrarna att man exponerar efter det som är "ljust", inte skuggorna. Är inte helt hemma på terminologin med "Dagrar". Mvn Olof :)
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Japp, högdagrar är de ljusa partierna. Lågdagrar de mörka och mellantoner det mittemellan. Spetsdagrar kallas de toner som är riktigt ljusa, t ex solblänk. Dessa tar man sällan hänsyn till i exponeringen, de får inte plats ändå.
 

-Roger-

Aktiv medlem
En annan idé om man vill få lite mjukare ljus är att fotografera på morgonen eller kvällen, då är ljuset riktigt bra...
/Roger
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Ledsen att jag missade din fråga Olof men Jim förklarade ju alldeles utmärkt. Jag exponerar ofta på detta viset. Ett väldigt tydligt exempel kan du se här:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=81173&pf=7114
Spetsdagern här är givetvis solen, jag tog ett värde "två fingrar" till vänster om solen med spotmätaren - ja, jag har ingen annan lös mätare - och det fick anses vara neutralgrått alltså. Resten fick bli som det blir. Med litet träning vet man ganska väl hur det blir.
Jag valde denna bilden eftersom omfånget i den är mycket stort. Från skuggsidan av buskaget till en intensiv sol.
Lycka till
Us
 
ANNONS