Annons

Fotografera tavlor

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterK

Aktiv medlem
Hej,

Skulle någon vänlig person kunna tipsa hur man bäst fotograferar tavlor? Jag tänker då på ljussättning, tavlor med glas och utan glas mm.

Jag har en D70.

MVH

Peter
 

iBoat

Aktiv medlem
Svårt att ge råd när man inte vet förutsättningarna. Är kameran handhållen eller har du stativ? Är det reproduktionsfoto som ska användas för printning?
Kan du ta med dig tavlorna eller hänger de på museum?

Hursomhelst är ett polfilter en bra start, då kan du förhoppningsvis undvika reflexer från glas etc.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Bästa sättet att få bort reflexer är att ha ett polfilter framför blixten och ett annat framför kameran. Sen vrider du det ena 90 grader eller tills reflexerna försvinner. Garanterad effekt! Obs, ha inte blixten monterad på kameran utan minst 30 grader bredvid på ett stativ, gärna mer.
Ev glas tas helst bort.
Med den här metoden blir kanske inte ramen som snyggast men du slipper reflexer och färgerna blir mättade. Har tavlan väldigt tjock färg så försvinner en del av den effekten då reflexerna av detta också försvinner. Du kan alltid justera ena polfiltret lite grann för att få fram 3D-effekten igen.
 

Cambo

Aktiv medlem
tungsten

Håller med om polfilter framför belysningskällorna. Problemet är att mörka oljemålningar blir väldigt mustiga och förlorar detaljer i lågdagrarna. Jo, faktiskt kan det bli reflexer i oglasade tavlor. Sätt B-ljuset i så snäv vinkel du kan och mät med lös mätare att det blir jämnt belyst. Paraply eller bouncer funkar så gott som lika bra. Glödljus är att föredra eftersom man ser ev reflexer och kan justera vinklarna. Kameran ska stå på ett stativ. Jag brukar mäta tavlans lodräta vinkel med ett vridbart vattenpass sen för jag över passet till objektivfronten och får på så vis kameran paralell med tavlan.
Det här är resonemang för tekniker jag använde på den tiden 5x7 dia gällde men bör väl även funka för digitalfotografi
lycka till
 

Fabian Fogelberg

Aktiv medlem
Fotade 30 st tavlor nyss så jag ska försöka komma med lite tips. :)

Jag körde med en blixt vid tavlan nästan helt från sidan, detta gjorde att de tavlorna med glas glas inte fick några speglingar. Annat att tänka på är att använda stativ och se till att vara 90 grader i förhållande till tavlan så att du inte får perspektivförändringar. Och sen om du ska beskära bilderna så att tavlorna täcker hela bilden, klicka i rutan "perspective" och markera runt tavlan så gör photoshop bilden helt fyrkantig. (Här är det viktigt att du har fotat rakt framifrån för annars finns nog en risk till stor förvrängning.)

Sen är polfilter såklart att rekommendera, jag körde dock utan och klarade mig undan speglingar ändå.
 

klazzze

Aktiv medlem
Har bara erfarenhet av att plåta tavlor utan glas. Med glas skulle jag inte åta mig eftersom jag varken har grejer eller erfarenhet. Har gjort det, men bara med nästanbra resultat
Allra bäst har jag lyckats utomhus med stativ till kameran och staffli till tavlorna. Jag passar på en solig dag vid en norrvägg och någorlunda mitt på dagen. Egen vitbalansering och så är det nästan bara att köra. Det beror ju förstås mycket på vad bilderna ska användas till. Bland annat har jag tagit flertalet av bilderna åt min kompis som har, http://www.oscarart.se
Men de är tagna inomhus en solig dag. Tycker inte man ska konstra till det, såvida man inte har ordentligt på fötterna.
Klas B
 

Fläsk-Tarzan

Aktiv medlem
Använd inte halogenlampor som den fotografen gjorde som blev ersättningsskyldig på miljonbelopp då färgen börjat rinna i värmen.
Det gällde en otroligt dyr tavla på ett museum.
 

Cambo

Aktiv medlem
varmt

Vill minnas att det var en William Turner på 80-talet som smälte ner. Dyrt men förbannat klumpigt. Men så här menar jag : Om man plåtar ett konstverk så är det riktigt lämpligt att man vet vad man gör och har "på fötterna". Tavlan ska naturligtvis återges så nära originalet som möjligt. Innan digitalvärlden så var det knepigt med att hitta rätt färgtemperatur och det behövdes ofta sk cc-filter för att hitta rätt. Idag räcker det med att man lägger ett gråkort eller färgskala i bild och tar ett par exponeringar.
Blixtar har många fördelar men ofta har de så svagt inställningsljus så att man inte ser oönskade reflexer, därför föredrar jag tex Pros´Tungstenlampor med bouncrar.
 

roos20

Ny medlem
Hej,

Skulle någon vänlig person kunna tipsa hur man bäst fotograferar tavlor? Jag tänker då på ljussättning, tavlor med glas och utan glas mm.

Jag har en D70.

MVH

Peter
[URL="http://obj.fotosidan.se/obj/photo/91/9109828bfc78badd6bc10622da31a313.jpg"

Hej !Vad tycker du om detta foto?

http://obj.fotosidan.se/obj/photo/91/9109828bfc78badd6bc10622da31a313.jpg[/URL]

MVH Nette (Anette Ek)
 
ANNONS