Annons

Bra billiga förstoringar från foto?

Produkter
(logga in för att koppla)

mindig

Ny medlem
Hämtade ut kort från fotografen som jag skulle vilja förstora till 30x30. Jag har inte negativen.
Någon som kan tipsa om hur jag bör gå tillväga och vart jag kan vända mig.
Det enda företag jag känner till är Önskefoto men jag vet inget om hur bra de bilderna blir.
Ett plus om man kan få dem laminerade också.
Självklart kan fotografen ordna det här men då börjar priserna på 750kr utan ram och jag skulle vilja ha 3-4 st.
Tack på förhand
 

SunKi

Aktiv medlem
Nu är det väl så att det förmodligen är olagligt att göra det du tänker göra.
Fotografen äger upphovsrätten och har rätt att bestämma om det ska göras några kopior och hur dessa ska göras (om det inte skrivits något annat, vilket jag antar att det inte gjort eftersom du frågar).

Det är inte alla ställen som gör förstoringar från bild till bild när det är ett uppenbart brott mot upphovsrättslagen..

Det du vill göra är olagligt, du kan råka i stort bekymmer senare om det skulle komma fram, och då¨kostar nog kopiorna dig mer än vad de skulle göra hos fotografen.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Patrik: Jag antar att du bara inte tänkte på vad du höll på att göra, men det måste ju vara viktigt att vi som håller på mycket med fotografering, och vi som förväntar oss att ingen stjäl våra bilder respekterar upphovrätt gentemot andra.
 

mindig

Ny medlem
Janne: Precis som du tror så hade jag ingen aning om att det skulle vara olagligt. Trodde man kunde välja själv och inte låsa sig, vid vad jag tycker, är rövarpriser.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Patrik: Vill hälsa dig välkommen till fotosidan. Såg på din profilsida att du blev medlem idag :) Hoppas du får kul här!
 

anneli_lundberg

Aktiv medlem
Hej Patrik, och välkommen till fotosidan!

Jag förstår att 750:- kan verka vara ett rövarpris när man jämför med vad det kostar att göra förstoringar från ens egna negativ på ett snabblabb. Bortsett från detta med upphovsrätten som de andra redan har redogjort för, så ska du också tänka på att ett snabblabb maskinellt spottar ut massor av bilder per timme, med kvalitet därefter, medan din fotograf gör varje bild för sej, helt hantverksmässigt.


Om du själv tar en bild och lämnar den till ett proffslabb för att få perfekt handgjorda kopior, så kostar det flera hundra för en sådan förstoring du talar om. Fotografen behöver dessutom ta ut för jobb, material och studio vid själva fototillfället, och det läggs sedan på varje enskild bild.

Om du tänker efter hur många timmar fotografen lagt ned, så ser du att det inte blir särskilt hög timpenning. Förresten brukar priset sjunka om du beställer flera kopior av samma bild, så i slutänden kanske det inte blir fullt så blodigt med 3-4 kopior som du tänkt dej?
 
ANNONS