Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Poäng med ljusmätare?

Produkter
(logga in för att koppla)

gatica

Aktiv medlem
Alla som fotar i studio använder en ljusmätare, säker för flera tusenlappar. jag måste ha missuppfattat användningsområdet på den prylen. men som jag har förstått de så att man ställer man in iso och slutartiden man vill använda, så sätter man mätaren på tex modellen för att räkna ut vilken bländare som behövs för en korekt exponering.

är den prylen verkligen värt sitt pris med tanke på att den BARA räknar ut EN siffra mellan ca 2 ock 15? jag menar de går ju att testa sig fram.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Ja nu går det ju att testa sig fram, men det har ju inte alltid funnits digitala kameror. Sen är det ju alltid en fördel att mäta infallande ljus.
 

acke

Avslutat medlemskap
Jag hör till dem som tycker att en handhållen ljusmätare för infallande ljus är ett suveränt hjälpmedel. Ofta räcker det att göra en enda mätning. Sedan ställer man in värdena manuellt på kameran och plåtar på. Detta brukar funka bra så länge man inte drastiskt ändrar fotovinkel i förhållande till huvudljuskällan.

Jag mäter ofta infallande ljus både i studio och i naturligt ljus utomhus. Att testa sig fram via kamerans inbyggda mätare ger inte samma känsla av kontroll.
 

MattiasL

Aktiv medlem
En poäng är också att snabbt kontrollera förhållandet i ljusstyrka mellan de olika blixtarna, och förhållandet mellan ljus- och skuggsida. Troligen mer exakt än vad som syns på displayen.
 

gatica

Aktiv medlem
Nu står en ljusmätare högst upp på inköps listan.

ne, inte riktigt men tack för svaren, nu hajjar jag!
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Tradigt att hålla på och ställa in när du har världens motiv framför linsen! Gör några mätningar så vet du hur du skall ställa in. Det går att rädda det mesta i efterhand och sen kalla det för konst... Eller så lär man sig att hantera grejorna och komponerar bilden rätt i sökaren med rätt exponering direkt. Sen kan man skippa många andra tidskrävande steg i processen! "Att mäta är att veta!"
 
ANNONS