Annons

Ljuslåda

Produkter
(logga in för att koppla)

pl2se

Aktiv medlem
Om man vill bygga en ljuslåda för att betrakta diabilder, vad ska man då tänka på. Kan man bara smälla ihop en låda med två korta lysrör och lite mjölkvit plexi, eller vad ska man använda för att få rätt färgtemp?

Har färgtemp någon betydelse egentligen då ögat sas kompenserar själv för detta?
 

acke

Avslutat medlemskap
Jag har ett hemmabyggt ljusbord, bestående av tre lysrörsramper (IKEAS billigaste) i en enkel vitmålad trälåda. Lät glasmästaren skära ett vitt opalglas i lämplig storlek. Fördelen med äkta glas gentemot plast/plexi är reptåligheten. Nackdelen är tyngden/bräckligheten.

Dagsljustempererade lysrör kan du hitta i en välsorterad lampaffär. Ej helt nödvändigt, men det underlättar för kritisk bedömning av färgstick i bilder.

Enda nackdelen med mitt ljusbord är att det blir lite varmt efter någon timmes drift (trots ventilationshål). Har funderat på att sätta in en liten kylfläkt.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag vet inte vad opalglas kostar, men har för mig att det är rätt dyrt. Ett alternativ isf är ju att köra opalplexi och täcka det med en tunn glasskiva.
 

Tommy Lindholm

Aktiv medlem
Jag har köpt ett stort ljusbord av en kompis som han tillverkat själv av plywood, två
lysrörsarmaturer och en plexiglasskiva.

Lådan är limmad och hopskruvad av plywood där det finns plats för två lysrörstakarmaturer.
Lysrören är fastskruvad i lådans botten och plasthöljet är borttaget.

Ovan på lådan sitter fastskruvat en mjölkvit plexiglasskiva.

Visserligen blir det inte helt korrekt ljustemperatur från lysrören, men hela ljusbordet är helt Ok när det gäller betraktning och sortering av Dia och negativ.

Dessutom är det betydligare billigare än att köpa ett färdigt på marknaden.
Väsentligt är att man på sidorna borrar upp flera ordentliga "ventilationshål" så att värmen från lysrören kan tränga ut.http://w1.586.telia.com/~u58613689/
 

acke

Avslutat medlemskap
jimh skrev:
Jag vet inte vad opalglas kostar, men har för mig att det är rätt dyrt. Ett alternativ isf är ju att köra opalplexi och täcka det med en tunn glasskiva.
Bra idé från Jim!

En annan grej: För ergonomins skull bör det gå att luta ljusbordet. Antingen bygger man in lutningen i lådan eller oxå fixar man något slags utfällbara ben. Jag ordnar f.n. lutningen genom att stapla böcker under framkanten. Det är inte särskilt praktiskt.:p
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Jag köpte ett begagnat ljusbord i helgen för 350 kr. Det är ca 50x60 cm med 5 st 15 W nästan-5000K-lysrör i. Det funkar bra men är kanske lite otympligt.

Om det är nån som är intresserad så vet jag en kille som har ett 60x160 cm ljusbord till salu för typ 300 kr.
 

acke

Avslutat medlemskap
Spånar lite mera...

Ett enkelt sätt att tillverka ett ljusbord kan vara att skaffa en sån där lysrörsplafond som man ofta ser i offentliga lokaler (finns säkert på IKEA). Det är ju i princip en färdig låda med lysrör och ett raster framför. Byt ut rastret mot ett vitt glas, sen är ljusbordet klart. Möjligen bör man måla den vit invändigt oxå.

En idé bara./Acke :)
 

gunte

Aktiv medlem
Det talades om lutningen..mitt ljusbord är från början en typ av ritbord med lutbar mittsektion..går att hitta på överskottsförsäljningsställen..det är bara att sätta sticksågen i mittdelen och sedan täcka hålet med vit plexi och en stereomöbeldörr av glas från IKEA..perfekt för upp till 70-80 dia..
mvh/gunte..
 

Boris

Aktiv medlem
Det är några saker man ska tänka på när man bygger en ljuslåda. Men självklart också hur mycket ska det kosta.
1. "Glasskiva" kostar ca: 300kr för ca: 90x30cm och den heter akrillglas skiva (vet ej om det stavas så).
2. Temperatur på lysrör ska vara 5500K (Kelvin) alltså dagsljus. De kostar ca:200kr st längd 60cm.
3. Hur många Hz har "aggregat" för lysrörs belysning. Vanlig belysning har 50Hz tror jag.
Och de som är ett steg över ligger på tror jag runt 3000-4000Hz (Tycker också att det låter väldigt mycket, men det finns nog inget där i mellan.) Och de är dyra kanske runt 1000kr.
 

walter-g

Aktiv medlem
apropå ljusbord

Även ett hembygge drar iväg kostnadsmässigt,speciellt med kvalificerade lysrör och säker dragning på el.Jag köpte ett demoex av mycket god klass från Madeco för 1800 kr.Det rymmer 108 diabilder,mycket snygg och gedigen.Det lönar sej att kolla runt hos affärer som Madeco,Aifo eller Molanders etc
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Jag är alltså inte ensam att få ett varmt ljusbord efter en stund.
Lösningen är att antingen placera transformatorerna (jag har tre stycken i mitt) utanför lådan men då måste man dra om alla sladdar, eller att sätta in en lite fläkt och göra ventilations hål. En vanlig processorfläkt borde räcka för det.
 

Nikonmannen

Aktiv medlem
Ett varmt ljusbord är väl trevligt nu när det är så kallt ute?

Jag tänker skita i jobbet idag och bara knalla runt i min hembygd med kameran. Härligt med riktig snö på dessa breddgrader (Sthlm)!

Avvikelse från ämnet, visst. Straff!
 

mårten

Aktiv medlem
jimh skrev:
Jag vet inte vad opalglas kostar, men har för mig att det är rätt dyrt. Ett alternativ isf är ju att köra opalplexi och täcka det med en tunn glasskiva.
Vad tror ni om att sprejmåla en vanlig glasskiva på ena sidan?
 

pl2se

Aktiv medlem
Min plan är som följer!

Jag ska köpa en uttjänt reklamskylt på cirka 0,5x1m. Lär ska kunna få en för "nån hundring". Komplettera den med rätt tempade lysrör samt en glasskiva - och tralla la - ett ljusbord. ( hygglig storlek också )

mvh
PL
 

marpe

Aktiv medlem
mårten skrev:


Vad tror ni om att sprejmåla en vanlig glasskiva på ena sidan?
Den tror jag inte ett dugg på. Principen för en opalskiva är att den sprider ljuset jämt över ytan. Jag köpta en opalskiva i plexi och en glasskiva som var kantfasad och ihopsatt med plexiskivan från glasmästaren. Var inte alls dyrt.
 

påhittat

Aktiv medlem
Gör "lådan" lutande från början dvs baksidan högre (djupare).

Gör ventilations hål högst upp i baksidan och på frammsidan (där du sitter). Varmluft stiger upp.

Gör en löstagbar ram som går precis över lådan, sätt in linjaler (smala lister) och kanske en på långsidan för stöd.
så kan du planera bildspel mm.

Gör någon form av upphängning så att du kan hänga undan ljuslådan när du är ute och plåtar.
 

ArneM

Aktiv medlem
billiga ljusbord

varför bygga när man kan köpa när gepe har billigare än att bygga själv och med rätt färgtemp och att inte glömma snyggare.

ex från scandinavianphoto

125*100 395:-
178*127 495:-
200*150 650:-
300*200 995:-

http://www.scandinavianphoto.se/[/URL]
 
ANNONS