Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop Airbrush

Produkter
(logga in för att koppla)

Toby949

Medlem
Hej! Har använt Photoshop ett bra tag nu och tycker att det är ett fantastiskt verktyg att använda till att redigera bilder m.m.

Har sett att vissa medlemmar har lagt upp bilder på ansikten som ser sådär onaturligt "lena" ut så man ser att de e omgjorda i PS (är det det som kallas för retuschering förresten?).

Har hört att vissa kallar det för "Airbrushing"..

Har hittat ett verktyg som heter det, men får inte fram samma effekt... Kan du eller någon annan hjälpa mig?

MVH
Toby
 

haze

Aktiv medlem
Se till att du ställer in sprutans opacitet mm så går det säkert lättare.

Man sprutar ju som i verkligheten med många tunna, nästan osynliga, lager, med de ljusa färgerna först. Tyvärr saknas stuktur när du sprutar så den får du addera efteråt.

Men om detta är bästa sättet att snygga till en "taskig hy" är en helt annan fråga.;).
//haze
 

Trracer

Aktiv medlem
Jag kanske är fel ute, men tycker det blir rätt okej med det vanliga blurverktyget för att ta bort blemmor i ansiktet, bara man är försiktig.
 

Damocles

Aktiv medlem
Jag brukar använda clone stamp tool, och sen ta källan från strax bredvid, gärna med lägre opacitet så man får dra några lager, samt att komma ihåg att använda rätt storlek för rätt jobb.

Healing brush ska tydligen vara bättre och ta hänsyn till luminositet på underliggande lager eller något sånt också.

Har bara testat på ett foto men det gick ganska
bra, detta är en 5-10 mins arbete med clone stamp tool. Men som sagt, detta var bara ett test i all hast, så det är långt ifrån vad som går göra om man ens försöker vara lite nogrann.

Efter
http://www.damocles.nu/pub/images/Photos/Ars/04 After.jpg

Före
http://www.damocles.nu/pub/images/Photos/Ars/04 Before.jpg
 

Estethia

Aktiv medlem
jag tror snarare att det är neat image som används för det där lena utseendet.
det har jag använt ganska kraftigt i den här bilden.
möjligt att det kan gå, men det lär säkert vara väldans tidskrävande att få till samma effekt i photoshop.
healingverktyget använder man då med bäst resultat..
 

sebbfolk

Aktiv medlem
Jag har läst om ett sätt att skapa "persikohy" där man använder mask och sedan gaussisk oskärpa. Kan leta fram det numret av CAP&Design om du är intresserad att få veta detaljerna.
 

fjalstal

Aktiv medlem
Haze skrev:"Ett bra program med airbrusch mm är Painter som är mer ett ritverktyg för tecknare"

Painter är ett fantastiskt program men rekommendera för hela fridens namn det inte till absoluta nybörjare för nåt mer komplicerat får man nog leta efter. Möjligheterna är otroliga men det tar mycket tid att lära sig även om man har målat på "riktigt".
 

jpersson

Aktiv medlem
Estethia skrev:
möjligt att det kan gå, men det lär säkert vara väldans tidskrävande att få till samma effekt i photoshop.
healingverktyget använder man då med bäst resultat..
Jag har aldrig jobbat med Neat Image men det var ett snygg resultat. Klassikern är annars att man kopierar bilden till ett nytt lager och gör det nya lagret suddigt. Gunnvors förslag låter som en variant på samma tema. Det svåra är friläggningsarbetet med konturerna och att få snygg hudstruktur vid hårt ljus (som i Christels fall). Å andra sidan verkar Neat Image ha samma problem.
 

mipert

Aktiv medlem
sebbfolk skrev:
Jag har läst om ett sätt att skapa "persikohy" där man använder mask och sedan gaussisk oskärpa. Kan leta fram det numret av CAP&Design om du är intresserad att få veta detaljerna.
Samma metod finns beskriven någonstans i ett inlägg på fotosidan.

Jag har själv gett länk till en sida med retusch jag hittade på nätet.

Men, nu hinner jag inte söka efter inläggen.
 
ANNONS