Annons

Bländarringen sitter fast

Produkter
(logga in för att koppla)

lotelo

Aktiv medlem
Tänkte använda ett gammalt Canonobjektiv som legat på hyllan ett tag och kan inte rubba bländarringen. Har provat rengöra med Isopropanol, diskmedel och ytterst lite med bensin utan resultat.

Är det bara att kasta objektivet eller finns det någon som har andra tips?
/Lotta
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Ta bort ringen och kolla. Bajonetten brukar sitta med tre fyra skruvar, sen är det bara att lyfta bort hela härligheten.
 

lotelo

Aktiv medlem
Tack Jimh, det gav ju lite hopp. Får dock bli en senare fråga för nån så pytteliten stjärnmejsel äger jag inte (ännu.)
/Lotta
 

J.R

Aktiv medlem
Det är noga med skruvmejsel, köp inte något billigt annars förstör du skruvarna. Jag rekommenderar (Phillips)Wiha PicoFinisch 261 P passar just till fotogrejer typ objektiv. Kostar 69.50 skr. Jag köpte min på Elfa http://www.elfa.se/se
 

lotelo

Aktiv medlem
Förstod nästan att det skulle vara en specialare till de skruvarna. Helst skulle jag ändå köpa en mejsel i Karlstadtrakten, kanske någon som kan tipsa om varuhus för pyttemejslar där?
/Lotta
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Janos har rätt, välj noga.
Ta med gluggen till en järnhandel o prova ut rätt mejsel.
Köp INTE paket med 5 mejslar för 19:95 :)
Kvalitet är billigt i längden.
 

lotelo

Aktiv medlem
Tackar:) Jag är ju bara lite ivrig men hejdar mig några dagar då. Tror jag beställer en lika som J.R rekommenderade i alla fall så slipper jag milena in till stan.
/Lotta
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Alla riktiga järnaffärer har annars bra mejslar, det är ingen bristvara :)
 

lotelo

Aktiv medlem
Överväger, postförskottsavgift plus väntan några dagar eller några mil till järnhandeln.. Ok, det blir milena i alla fall då. Tack för all hjälp:)
 
ANNONS