Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exponeringskompensation?

Produkter
(logga in för att koppla)

fredda665

Aktiv medlem
Hejsan!
Jag har funderat kring det här med exponeringskompensation som finns på de flesta kameror. Vad blir skillnaden om jag går upp ett steg i slutartid eller sätter 1+ på exponeringskompensation? Givetvis den effekt man får om man har snabbare tider men säg att vi redan har så snabb tid så det inte spelar nån roll.
Personligen tycker jag att det borde vara lättare att bara ändra tid eller slutare än att dra in en tredje (4e med ISOt) variabel med fler knapptryckningar och hjulsnurrningar till följd.
Kort sagt: vad är exponeringskompensation och vad är den bra för?

Tack//Fredda
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Exponeringskompensationen påverkar ljusmätaren. Vrider du på den är det samma sak som att säga till kameran att det är "ett steg ljusare" eller "två steg mörkare".

Det är inte samma sak som att säga till kameran att byta slutartid - vad kameran gör med den informationen beror helt på vad du har för exponeringsmetod vald.

Kör du med bländarförval ändrar den slutaren.

Kör du med slutarförval ändrar den bländaren.

Kör du med programautomatik ändrar den exponeringen enligt programtabellen.

Kör du manuellt flyttar den staplarna i sökaren.

Så det är inte en till variabel utan något helt annat.
 

fredda665

Aktiv medlem
men om man kör i helmanuellt läge blir väl slutsatsen densamma? eller vad är det jag inte förstår?
jag förstår om man kör i bländar eller slutarprioritets läge, men finns det nåt syfte med exponeringskompensation i M läget?
 

Graal

Avslutat medlemskap
Exponeringskompensationen fungerar som att ändra ISO upp eller ned, vid manuellt läge. Vilket du då ändrar (tid eller bländare) för att få den nya exponeringen bestämmer du själv. Det kan ju vara så att jag föredrar något underexponerade (mörkare) bilder eller att min kamera exponerar rätt vid t.ex minus ½-1 steg och då fungerar exponeringskompensationen också väldigt bra.
 
ANNONS