Annons

Emaks vs Forte

Produkter
(logga in för att koppla)

Sumpen

Aktiv medlem
Hej,

jag kopierar på Emaks, främst de fasta gradiationerna, och börjar bli bekymrad över utbudet som är vikande. Kristallytan och den matta ytan säljs endast i grad 2 och glansen i 2 och 3. Enligt Photax kommer nog den matta och kristallen så småningom att försvinna och möjligen även grad 2 i glansytan.

Jag förstår sambandet mellan utbud och efterfrågan men accepterar det inte riktigt :mad: De variabla pappren tar över allt mer, men Varyconen är inte lika bra på att detaljera lågdagrarna.

Fråga: är det Emaks som inte säljer fler varianter eller är det Photax som inte tar hem dem?

Ett alternativ är Forte som också är ett gammalt "öststatspapper" med mycket silver. Har kollat på Silverprint som har deras sortiment och som är både djupt och brett.

Fråga: är det någon som har kunskapen att kunna jämföra Emaks och Forte? Likheter - skillnader?

Fråga: Vem säljer Forte i Sverige?

Fråga: Är Fotoimpex Foma-papper omförpackat Fortepapper?

Jag är nöjd med Emaks K88Xpapper, men upplever mig begränsad, särskilt om utbudet fortsätter att minska.

Fråga: har inte kopierat så mycket på variabelt papper, men hur upplever ni skillnaden mellan de fasta pappren och de variabla för Emaks/varycon och Forte?

Många frågor, hoppas att ni kan hjälpa mig.

Ska även tillägga att det är de bådas fiberpapper som är av intresse.

/Erik
 
Hej,

jag använde Emaks papper innan, men tröttnade på att ha en massa papper av olika gradering hemma, som slutade med att man fick slänga en del. Papper är ju färskvara.

Nu använder jag agfa multigrade vilket jag trivs bra med.

mvh Jörgen :)
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Fotopapper är väl knappast en färskvara, eller? Det brukar inte vara några problem att använda papper som är några år gamla. Åtminstone när det gäller svartvita papper.

Tycker inte det är någon större skillnad mellan Varycon och Emaks faktiskt. De har väl samma tillverkare. Emaks finns ju bara i fasta gradationer och Varycon i variabla. Båda papperena har fin kontrast och fin gråskala. Föredrar nog Varycon faktiskt. Forte har jag inte använt.
 

Sumpen

Aktiv medlem
Tack för svaren. Jag kanske är något konservativ, prövade Ilford Multigrade för 15 år sedan och fastnade inte för pappret, men de variabla pappren har säkerligen utvecklats mycket sedan dess. Jag ska pröva Varoconen och Fortes dito.

Väntar med spänning på Kameradoktorns öppnande av webbutik, men tror på ett nej ang Jims lilla tävling.

/Erik
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Fotopapper är en färskvara och därmed hade jag fel. Papper med variabel kontrast håller upp till två år har jag hört. Efter det finns det risk för förändringar.

Ett annat fint papper är Kentmere, ett engelskt märke men jag vet inte vem som säljer det.
 
ANNONS