Annons

Blixt fråga!

Produkter
(logga in för att koppla)

TheBear

Medlem
Hej på er,

Lyssna på detta:

Påstående 1. "Om man har blixten inställd på TTL, så kommer kameran mäta ljuset genom objektivet och stänga slutaren när tillräcklig mängd ljus träffar filmplanet/sensorn"

Fråga 1: Är detta påstående sant?

Fråga 2: Min kamera ställer automatiskt in slutartid 1/60 sek när blixten är på. Om påstående 1 är sant, stämmer det då att slutartiden kan bli mycket kortare än 1/60 sek om tillräcklig mängd ljus träffat filmplanet före 1/60 sek? Då vet man alltså inte den egentliga slutartiden, eller?

Fråga 3: Om jag "skruvar" ner styrkan på enbart blixten med ett eller två steg (-1 eller -2), och fortfarande kör med TTL, borde inte kameran kompensera för detta genom att vara öppen längre, tills tillräcklig mängd ljus nått filmplanet? När jag gör detta blir bilden dock underexponerad.

Hoppas ni förstår hur jag menar.
Mycket tacksam för svar.
 

Torparfarsan

Avslutat medlemskap
Om du har blixten inställd på TTL så innebär det att blixtens släcks när rätt exponering har erhållits. Istället för att ha en sensor sittade på blixten så mäter blixten ljuset via kamerans opbjektiv. Vilken slutartid som kameran ställer in kan variera beroende på kamera och modell.
De första blixtarna med effektstyrning hade en särskild urladdningskrets som blixtens automatik styrde över energin till när sensorn registrerat "rätt" mängd reflekterat ljus. I moderna blixtar stppas helt enkelt kondensatorns urladdning och det kommer då att finnas kvar laddning till nästa blixt.
 

TheBear

Medlem
Ja, det kanske är så det är. Detta löser dock inte fråga 3. Hummh! Hoppas nån kan reda ut detta.
 

Torparfarsan

Avslutat medlemskap
Om du får underexponering betyder det att ljuset inte räcker till. Det beror sedan på vad du har valt för inställning av kamerans automatik om kamerans automatik kan gå in och ändra. Detta går det som regel att läsa om i bruksanvisningen (det där lilla häftet som regel läggs åt sidan utan att ägnas en sekunds tanke). Kolla där då det kan variera en aning beroende på kamera.
 

Arne S

Aktiv medlem
TheBear skrev:
Hej på er,

Lyssna på detta:

Påstående 1. "Om man har blixten inställd på TTL, så kommer kameran mäta ljuset genom objektivet och stänga slutaren när tillräcklig mängd ljus träffar filmplanet/sensorn"

Fråga 1: Är detta påstående sant?

Fråga 2: Min kamera ställer automatiskt in slutartid 1/60 sek när blixten är på. Om påstående 1 är sant, stämmer det då att slutartiden kan bli mycket kortare än 1/60 sek om tillräcklig mängd ljus träffat filmplanet före 1/60 sek? Då vet man alltså inte den egentliga slutartiden, eller?

Fråga 3: Om jag "skruvar" ner styrkan på enbart blixten med ett eller två steg (-1 eller -2), och fortfarande kör med TTL, borde inte kameran kompensera för detta genom att vara öppen längre, tills tillräcklig mängd ljus nått filmplanet? När jag gör detta blir bilden dock underexponerad.

Hoppas ni förstår hur jag menar.
Mycket tacksam för svar.
Hej! Min uppfattning och svar därefter...:)

1. Nej. Slutartiden blir den som visas/ställts in. Blixten reglerar styrkan för en korrekt exponering av det uppmätta objektet. Blixten brinner väldigt kort tid, kortare än vad slutaren är öppen. Med slutartiden kan du reglera hur mycket av det naturliga ljuset som skall komma med (="hur bra syns bakgrunden").

2. Frågan redan besvarad eftersom ditt första påstående är fel. Slutartiden vid blixt kan du ofta justera i någon meny, det är inte alltid 1/60.

3. Nej. Du talar ju om för blixten att den skall lysa lite mindre och då gör den det. Annars hade ju inställningen varit onödig. :) Däremot kan du öka det naturliga ljusets påverkan genom att ändra slutartid eller bländare och på det sättet öka exponeringen av t.ex. bakgrunden.

Blixtexponering är lurigt, därför ett tips:

Ställ en vas, blomma eller annat kul på ett bord.
Sätt kameran på stativ. Blixten på, allt automatiskt.
Prova sedan att exponera i de olika lägena (P/Av/Tv/M). Inledningsvis ändrar du bara slutartid/bländare, en parameter i taget. Kör exempelvis 1/30, 1/60, 1/125 och 1/250. Se vad som händer med exponeringarna.
Därefter kan du köra på ett bestämt läge, ex. 1/125 och f/4. Testa då att över- och underexponera blixten. Resultat?.
 

cribbe8

Medlem
Har en fråga ang ttl funktionen.
Har en 400d och en nissin di622.
När jag kör på full automatik och blixten 45 grader eller rätt upp med omnibounce så blir exponeringen bra, men om jag vinklar blixten direkt mot objektet blir den krafigt underexponerad, hur kommer det sig?
 

Torparfarsan

Avslutat medlemskap
Kan bero på att en omnibounce lär vara konstruerad för att fungera optimalt när blixthuvudet är vinklat 45 grader. Troligen är det helt enkelt så att ljuset sprids i en vinkel på cirka 45 grader och endast en mindre del fortsätter rakt fram i blixthuvudets riktning. Så när huvudet vinklas 45 grader kommer en stor del av ljuset att styras mot motivet men även mot tak och väggar för att ge ett mjukare ljus. Priset är att blixten jobbar på högre effekt och drar mer batteri samt att räckvidden minskar.

Underexponeringen som du får när du riktar blixthuvudet rakt mot motivet med omnibouncern på beror alltså på att det ljus som då når motivet är så svagt att bilden blir underexponerad. Automatiken har trots allt ett begränsat arbetsomfång.
 

cribbe8

Medlem
Det blir samma resultat när jag kör utan omnibounce, Jag trodde att det där TTL funktionen ställer sig så att det blir rätt exponerat hela tiden.
 

Torparfarsan

Avslutat medlemskap
Kan bara åter rekommendera att läsa bruksanvisningarna och att inse att det finns gränser för vad automatiken klarar av. Dessa gränser brukar man ofta finna angivna i bruksanvisningarna som fabrikanterna bemödar sig att bifoga sina produkter, men som så många anser sig inte behöva ägna den minsta tanke.

TTL-automatiken kan inte uträtta mirakel. Den har sina gränser precis som kamerans automatik. Ställer man in kameran fel kan kamerans och blixtens automatik jobba mot varandra med ett felaktigt resultat som följd. Därför finns det anledning att studera bruksanvisningarna.
 
ANNONS