Annons

Dags att byta till DNG?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ilfirin

Aktiv medlem
Hej allihop!

Har just införskaffat mig en Canon 40D, och funderar skarpt på att byta till DNG-formatet eftersom att jag i huvudsak använder lightroom, och vill gärna framtidssäkra mina neg.


Hur har just du gjort?
 

helto

Aktiv medlem
Jag skulle tänka efter innan...

Jag gjorde precis detta när jag hade min 30D:a, men efter jag testat DPP (Canon Digital Pro) på mina RAW filer insåg jag att DPP hade mycket bättre färger på nästan alla typer av bilder, men däremot så är Lightrooms arbetsflöde oslagbart.

Nu sitter jag med flera tusen rawfiler som jag inte kan köra med DPP i dom fall jag skulle vilja.. Speciellt i solnedgångar med gradvisa övergångar mellan nyanser skiner DPP extra.

Om du går över till DNG, så använd dig av funktionen att bädda in orginal RAW filsdata så att du alltid har den informationen tillgänglig. Man vet ju aldrig om du får samma "behov" som jag fått.

/Tomas
 

gedjan

Aktiv medlem
Jag har valt att välja RAW + Jpeg i min 40D, mest för att jag vill ha en snabb acces till bilderna via jpeg och RAW när jag vill jobba vidare med dom. Det blir ju lite många Mb, men har som vana att städa efter mig, och HD är ju billigt idag.
Jobbar i Lightroom, CS3 samt ACDSee pro2 (för ren bildvisning). Men visst vill man ha ett format som är framtidssäkert, men vilket är det?!
 

Zewrak

Aktiv medlem
gedjan skrev:
:) och varför just .dng? Jpeg tror jag kommer leva länge och förbättras och förhoppningsvis bakåtkompatibelt...
DNG är ett RAW format, det är inte JPG. DNG är en öppen standard som vem som helst kan göra vad de vill med. Adobe har lovat i specifikationen att de kommer stödja det så länge kameror använder sig av RAW format av någon sort. Skulle Adobe sluta, finns det inget som hindrar någon annan att utveckla hur mycket de vill på dem.

Så formatet är framtaget för att kunna användas för all framtid om man känner för det. Dessutom så om du byter system, så behöver du inte ha program för ditt gamla system installerat utan använda samma program oavsett vilken kamera du använder.
 

Ilfirin

Aktiv medlem
gedjan skrev:
:) och varför just .dng? Jpeg tror jag kommer leva länge och förbättras och förhoppningsvis bakåtkompatibelt...
JPEG är ett format som är likvärdigt med en framkallad bild. RAW(alla riktiga format) är likvärdigt med ett negativ.

DNG är tänk att vara en digital standard för (digitala)negativ, och jag vill helt enkelt påbörja något som jag utan problem kan avsluta om 20 år, format-wise ;)




Tack för alla svar iaf, tror det blir att köra DNG-omvandling på hela biblioteket!
 

gedjan

Aktiv medlem
Zewrak skrev:
DNG är ett RAW format, det är inte JPG. DNG är en öppen standard som vem som helst kan göra vad de vill med. Adobe har lovat i specifikationen att de kommer stödja det så länge kameror använder sig av RAW format av någon sort. Skulle Adobe sluta, finns det inget som hindrar någon annan att utveckla hur mycket de vill på dem.

Så formatet är framtaget för att kunna användas för all framtid om man känner för det. Dessutom så om du byter system, så behöver du inte ha program för ditt gamla system installerat utan använda samma program oavsett vilken kamera du använder.
Och jag som trodde DNG var Adobe's eget format... Då har jag fått lära mig något nytt, och förstår mer ditt resonemang kring ett framtidssäkert format. Tack!
 

Zewrak

Aktiv medlem
gedjan skrev:
Och jag som trodde DNG var Adobe's eget format... Då har jag fått lära mig något nytt, och förstår mer ditt resonemang kring ett framtidssäkert format. Tack!
Det är Adobe som tagit fram det. Men specifikationen är helt öppen, så vem som helst får använda den hur som helst.

Tilläggas kan är att det egentligen är TIFF-EP filer med extra metadata. Så mjukvara som kan läsa TIFF-EP filer kan även läsa DNG, bara att det skippar extra datan som kommer med DNG.

Rekommenderar att läsa http://www.adobe.com/se/products/dng/pdfs/DNG_primer_manufacturers.pdf
 
Senast ändrad:

Jonas_Axelsson

Avslutat medlemskap
Jag använder också Lightroom 1.4 och Photoshop CS3, Tyvärr fotar ju min Nikon D50 .NEF bilder, går detta att fixa på något sätt eller kan jag helt enkelt inte få .DNG bilder?
 

joppis

Aktiv medlem
Jonas_Axelsson skrev:
Jag använder också Lightroom 1.4 och Photoshop CS3, Tyvärr fotar ju min Nikon D50 .NEF bilder, går detta att fixa på något sätt eller kan jag helt enkelt inte få .DNG bilder?
Du menar plåta i DNG-format direkt i kameran? Det är nog bara någon enstaka kameramodell som kan det idag.

De flesta batchar nog RAW-filerna till DNG strax efter överföring från minneskort till dator helt enkelt.

Adobe har gjort ett litet miniprogram som gör detta fast det blir en manuell process (vad jag vet).
 

Per

Aktiv medlem
Jag kan faktiskt inte förstå varför det spelar så stor roll - det finns konverterare redan idag, och de lär inte bli mindre ovanliga om t.ex. Nikon går i putten i mogon och NEF-formatet läggs ner? Är det svårare att konvertera från DNG än till?

Per
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Jonas_Axelsson skrev:
Jag använder också Lightroom 1.4 och Photoshop CS3, Tyvärr fotar ju min Nikon D50 .NEF bilder, går detta att fixa på något sätt eller kan jag helt enkelt inte få .DNG bilder?
I CS3 Bridge under Arkiv - Hämta bilder från kamera - kan du låta Bridge convertera dina filer till DNG.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
DNG presenterades av Adobe för några år sedan, man hoppades att kameratillverkarna skulle hänga på för att Adobe själva skulle slippa hålla på med ett uppdatera rawprogrammen för varje ny kameramodell som kommer ut. En öppen standard så man lätare kommer åt olika rawfiler.
Problemet är bara att få tillverkare nappade på Adobes förslag.Nikon trixar med bla brusreducering och vitbalansering och anser sig själva var mer kompetenta än Adobe på att skriva programvara till just sina kameror.Canon har inte DNG
DNG hade också vissa brister vilket bla bakstycketillverkare påtalade vid förra Photokina.Om dessa brister är lösta idag vet jag inte.
Men visst hade det varit skönt om alla kunde enas om en standard vad det gäller rawfiler.Idag är det Leica, Hasselblad, Samsung + någon mer som stödjer DNG.
 
Senast ändrad:

Erik_N

Aktiv medlem
"någon mer" är bl a Pentax (som har dng som alternativ till pef i K10D och K20D) samt Ricoh (i de kompakter som har rawformat, åtminstone GR-D, GR-DII och GX100).
 
ANNONS