Annons

Tiff och Raw

Produkter
(logga in för att koppla)

rummet

Medlem
Lärde mig på fotomässan att de olika Raw-formaten tekninskt sett är tiff-format.

Nu undrar jag. Min kamera som saknar raw men har tiff. Vilken glädje kan jag ha av det och vilken begränsning finns det jämfört med om den hade "riktig" raw?
 

iBoat

Aktiv medlem
De menar de nog att råformatet likson Tiff inte är ett komprimerat format. Det finns flera format förutom Tiff som inte har en förstörande komprimering.

Den stora skillnaden mellan formaten är att råformatet tål betydligt mer hantering än ett redan "framkallat" format som Tiff. (Tiff= Tagged Image File Format)

Råformatet kan liknas vid ett negativ där man kan göra ganska mycket i själva kopieringen till fotopapper utan att tappa kvalitet.
 

lumor_

Aktiv medlem
Det du tappar är möjligheten att ändra vitbalans i efterhand. Det går att korrigera i ganska stor utsträckning i även tiff eller jpg men när det är krångligare och vid stora skillnader helt omöjligt.

Det finns kanske annat också som du går mista om men det med vitbalansen är det jag skulle sakna mest.
 

iBoat

Aktiv medlem
lumor_ skrev:
Det du tappar är möjligheten att ändra vitbalans i efterhand. Det går att korrigera i ganska stor utsträckning i även tiff eller jpg men när det är krångligare och vid stora skillnader helt omöjligt.

Det finns kanske annat också som du går mista om men det med vitbalansen är det jag skulle sakna mest.
Fast å andra sidan KAN man använda vitbalansverktygen i olika råkonverterare även på en Jpeg. Fast den tål inte riktigt lika mycket som en råfil.
 

ture

Aktiv medlem
iBoat skrev:
De menar de nog att råformatet likson Tiff inte är ett komprimerat format.
Många råformat (t.ex. CR2, NEF och DNG) är rent strukturellt sett, dvs hur datat är arrangerat, TIFF-filer. Dock är den informationen inte speciellt intressant, annat än som kuriosa, om man inte planerat att hacka ett eget program för att läsa dem. Det här är orsaken till att en del råfiler går att öppna med program som inte begriper råformat, men lyckas tolka TIFF-strukturen i filen och gräva fram en tumnagel någonstans.
 

rummet

Medlem
Tack för svaren!

Tack för alla svaren, sammantaget känns det väldigt väl klarlagt hur det hela fungerar.

Jag har alltså normalt inte så mycket att hämta i mitt tiff-format jämfört med en lågkomprimerad jpeg-bild.
 
ANNONS