Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

Evomaccan

Aktiv medlem
Hej har precis köpt en uppsättning mellan ringar.
de e inga fina grejer utan jag hittade en auktion på ebay som jag fick billigt.

Nu till problemet.
När jag satte på mellanreingarna och optiken så blir det bara väldigt mörkt och suddigt när jag kollar i sökaren.
Det står också att jag ska välja brännvidd i kameran?!?!?!

Varför och hur får jag detta att fungera.

OBS! Jag är nybörjar så försök att hålla svaren så enkla som möjligt.

Tack på förhand Mvh Marcus
 

Makten

Aktiv medlem
Om ditt objektiv har en bländarring så styr du antagligen bländaren därifrån. Det du upplever är troligen att objektivet är helt nedbländat, vilket gör sökaren mycket mörk. Du måste i så fall vrida på bländarringen för att få en större bländaröppning.
Jag är inte alls hemma på mellanringar, men om det finns någon form av automatik så brukar man ställa objektivets bländarring på det minsta bländarvärdet för att det ska funka. Finns ingen automatik så blir det till att blända ner manuellt till lämpligt värde med bländarringen.

Tillägg: Om du inte har en kamera som stödjer manuella objektiv (vilket det kanske i praktiken blir med mellanringar) så får du använda M-läget och prova dig fram med exponeringen, som ju styrs av slutartid, bländare och ISO.
 

Gimbal

Aktiv medlem
Du tappar ljusstyrka med mellanringar och fokusområdet flyttas närmare. Du kan alltså inte fokusera särskilt långt bort längre. Gissar att det är därför säkaren är både mörkare och suddig.

Sen vet jag inte vad du har för kamera, men är det en Pentax så vill den veta vilken brännvid objektivet har för att skakreduceringen ska kunna fungera. (Om mellanringarna eller objektivet saknar elektriska kontakter så får du själv ange brännvidden.) Men ska du fota med mellanringar så är det stativ och spegeluppfällning som gäller för max skärpa så du kan lika gärna slå av SR.

Med gamla mellanringar utan elektriska kontakter bör du nog också använda äldre objektiv med bländarring för att överhuvudtaget kunna ändra bländaren.
 
ANNONS