Annons

Fota i Ridhus! Hur ska jag göra?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Ludix

Aktiv medlem
Hej!

Ska på Lördag fota en, vad ska man säga, nån form av hästuppfostran i ridhuset i värnamo. Hästarna är vuxna, men det är något sådant;). Det är en Indian(dom kallar han så) som ska hjälpa folk med sina lite problematiska hästar.

Frågan är då, hur ska jag göra för bästa möjliga resultat? Några tips och trix på inställningar osv?

Utrustning:

Nikon D80
Nikkor 18-135mm kitoptik
Nikkor 50mm 1,8
Nikon SB-600

Tack på förhand!:)
 

Saxdalen

Aktiv medlem
läs om hur man gör på bröllop i kyrkor. typ samma tips här. största skillnaden är om hästarna är rädda för blixt.

sedan är det kanske lite skillnad på slutartider.

men grunden är att få in så mycket ljus som möjligt, för det är oftast där problemet ligger.

tror inte kitobjektivet klara det, om det inte är riktigt ljust och soligt ute och det finns ex "fönster" i taket.
 

Ludix

Aktiv medlem
Saxdalen skrev:
läs om hur man gör på bröllop i kyrkor. typ samma tips här. största skillnaden är om hästarna är rädda för blixt.

sedan är det kanske lite skillnad på slutartider.

men grunden är att få in så mycket ljus som möjligt, för det är oftast där problemet ligger.

tror inte kitobjektivet klara det, om det inte är riktigt ljust och soligt ute och det finns ex "fönster" i taket.
Så det är det fasta f:1,8:an som gäller?
 

Saxdalen

Aktiv medlem
NJA. Ett 50 mm kan ju fungera. beror på vilken typ av bilder du vill ta. Och vilken kamera du använder.

Bäst är väl att ha ett zoom. och ju bättre lusinsläpp desto bättre. Sedan skiljer sig objektiven åt också. Men va fan. Pröva å se... Det kan inte mer än att gå å skogen. Tar du inte betalt så är det väl lugnt.
 

Ludix

Aktiv medlem
ja, inte precis något blodigt allvar:) Däremot så ska hon som anordnar det hela ta del av bildern är det tänkt, ha på sin hemsida och dylikt. Lite förmåner får jag dock, såsom att det egenteligen kostar 600kr att titta på hela tillställningen, men pga mitt erbjudande att fotografera det hela så blir det gratis för mig:) Hon har erbjudit sig o betala för bilderna sedan, men tror faktiskt inte jag är erfaren nog till o ta bilder värda att betala för, utan hon får nog ett antal gratis. Men hade ju varit bra om hon får lite vettiga bilder nu när jag får komma dit gratis.
Men mkt är det för min del me att få fina bilder:)

Få testa mig fram. Tack för svaret:)
 

Barkbröd

Aktiv medlem
Har provat på ridhusfotografering lite.

Vet visserligen inte hur ljuset är i det aktuella ridhuset men mina erfarenheter är att ett 50/1.4 och ISO1600 knappt räcker till om man inte använder blixt. Med blixt borde kitoptiken funka med högt ISO och största möjliga bländare.

Glöm inte ställa in vitbalansen om du skippar blixten.

Jag brukar göra en ljusmätning mot gråkort och ställa in exponeringen manuellt. Det är ganska stor skillnad på ljushet på mark och väggar i det ridhus jag har fotat i så exponeringen blir väldigt olika beroende på hur kameran är riktad annars.


/Ove
 

Ludix

Aktiv medlem
Barkbröd skrev:
Jag brukar göra en ljusmätning mot gråkort och ställa in exponeringen manuellt. Det är ganska stor skillnad på ljushet på mark och väggar i det ridhus jag har fotat i så exponeringen blir väldigt olika beroende på hur kameran är riktad annars.
/Ove
Låter som så lurigt som jag varit rädd över. Har tyvärr inget gråkort tror inte hellr jag hinner skaffa. Går det göra ett själv tror du, funkar kanske o skriva ut en en grått på vanligt papper? Eller är det något annat speciellt med gråkort som inte funkar göra själv?
 

SM0SBI

Aktiv medlem
Du behöver inget gråkort. Du kör ju digitalt, bara att ta ett par provbilder och kolla att det hamnar innom det du kan se på histogrammet. Kör även RAW så kan du justera exponeringen en del i eftehand.

En annan sak som oxå är problematist som löser sig med raw är vitballansen. Den kan skilja en hel del om det skulle finnas fönsterljus som blandar sig med lampor.

Kom ihåg att du behöver minst en 1/500s för att frysa rörelser.
 

Ludix

Aktiv medlem
SM0SBI skrev:
Du behöver inget gråkort. Du kör ju digitalt, bara att ta ett par provbilder och kolla att det hamnar innom det du kan se på histogrammet. Kör även RAW så kan du justera exponeringen en del i eftehand. En annan sak som oxå är problematist som lösr sig med raw är vitballansen, den kan skilja en hel del om det skulle finnas fönsterljus som blandar sig med lampor. Kom ihåg att du behöver minst en 1/500s för att frysa rörelser.
Okej, va bra:) hoppas pållarna inte reagerar allt för starkt på blixten. Har jag riktig tur kanske jag kan testa köra med att styra den externa blixten trådlöst på något sätt. Sätta den på stativet som medföljer, kanske kan bli effektfullt. Inte en susning hur ridhuset ser ut, så återstår väl o se.

Kom på nu, hur mkt minne är rimligt att jag har med mig. Har nu 2 st 1 gig Extreme 3 kort, räcker till ca 150 bilder tror jag. Bör jag snabba mig på o köpa till lite?
 

AKB

Aktiv medlem
Jag tror INTE på att du ska använda blixt!! Och stativ med blixt på kan bli ännu värre...

Många hästar reagerar på kameran i sig, och definitivt på blixt. Det är stor risk att du förstör för den som ska visa upp hästen om du använder blixt. Och av din beskrivning verkar det vara en uppvisning av horsemanship med problemhästar och då är det väl dumt att göra dem ännu mer problematiska. Dessutom är inte kul att vara ansvarig för att en häst sliter sig eller börjar bocka eller något....

Troligen så kommer du nog också att få sitta på läktaren i ridhuset och inte nere "på golvet", och då hjälper ändå inte blixten pga avståndet.

Högt iso (lite brus får man tyvärr nästan tåla i ridhus....), stor bländare och panorering är det bästa.

Jag fotar sällan raw i ridhus för det tar för lång tid att ladda ned på minneskortet - jag använder bara seriebildstagning - plus att det inte får plats så många bilder. Så ställ vitbalansen rätt från början, det blir enklast så.

Jag använder alltid mitt 70-200, men tycker ändå att jag ofta kommer för långt ifrån (vill ha mer brännvidd när jag får råd :) ). Du kan ju testa med ditt 50 mm men jag tror att du kommer uppleva att du inte kommer tillräckligt nära med det.

Kom ihåg också att röra dig försiktigt och vara uppmärksam på att du inte stör eller skrämmer någon häst - vissa reagerar tom på slutarljudet. Ibland kan man helt enkelt inte fota en häst för nära. Det är väldigt tydligt att det är ett bytesdjur med stor flyktberedskap :)

Annars är det bara att se glad ut och göra det bästa av det oftast dåliga ljuset i ridhus :)
Lycka till!

Hälsningar Anna-Karin
inbiten ryttare och som tagit rätt mycket ridhusbilder
 

Ludix

Aktiv medlem
AKB skrev:
Hälsningar Anna-Karin
Tack för ett bra svar:)

Vi ska själva ha med en häst i sammanhanget(min gode mor ska iaf), hästen har lite svårt o hitta en flockledare påstås det^^. iaf så reagerar inte han på varken blixt ellr kamera, så väldigt bra att du nämner att det är så pass många som skiljer sig från honom. Känns som det kommer bli en utmaning, men är väl bara o hålla god min=)

Har för övrigt ett tele på 70-300mm, vilket tråkigt nog inte är mkt att hänga i julgranen i detta sammanhanget. Inte särsklig ljusstarkt, f:5,6 vid 300mm, dessutom inte särskilt skarpt förens vid bländare 9=( Kanske går om det är något unikt jätteljust ridhus^^, men risken e nog inte så stor.

Du har inte lust o ladda upp någon bild över något ridhus du fotat i, nån översiktsbild som visar lite hur ljust det kan va?
 

SM0SBI

Aktiv medlem
Va, BLIXT?, lämna den hemma.... Blixt använder man i motljus (solsken) för att lätta upp!

MAX ISO är det som gäller!
 

vaktis100

Aktiv medlem
Jag har fotat en hel del i rid hus och använder aldrig blixt (som någon skrev e det för långt avstånd) jag kör alltid i raw dels för vitbalansen + att jag kan underexponera (för att få kortare tider) sedan öka exponering i rawconvertern. Där jag fotar använder jag 50mm f1,4 och iso3200, så du förstår att det kan bli tufft att frysa rörelserna!!!
MVH Christer
 

SM0SBI

Aktiv medlem
Ludix skrev:
Går de inte bra o använda den när ljuset inte räcker till?
Jo det går. Jag bara bråkar lite. Jag kanske är rätt extrem när det gäller blixt, jag tycker att det blir så fult ljus av blixt så jag använder den aldrig inomhus. Men jag har ju bra kamera och ljustarka gluggar. Enda gången jag använder den är när jag måste frysa en bild och inte ljuset räcker för det men f1.4 och iso 6400. Eller i motljus.
 

Ludix

Aktiv medlem
vaktis100 skrev:
Jag har fotat en hel del i rid hus och använder aldrig blixt (som någon skrev e det för långt avstånd) jag kör alltid i raw dels för vitbalansen + att jag kan underexponera (för att få kortare tider) sedan öka exponering i rawconvertern. Där jag fotar använder jag 50mm f1,4 och iso3200, så du förstår att det kan bli tufft att frysa rörelserna!!!
MVH Christer
huja, frysa hästarna kan bli tufft. D80 på ISO 3200 underexponerad och ökat ljus i efterhand, hehe. Inte vara allt för kräsen^^. Får nog hoppas jag kan stå hyffsat nära eftersom mitt tele inte räcker till på långa vägar i form av prestanda o ljsstyrka, utan att jag kan använda de fasta på blänade 1,8.

Borde blir mestadels följande inställningar/utrustning.

Nikon D80 hus med 50mm f:1,8 optik , lite granna underexponerat, ISO 1600(mer om värkligt tvunget, blir det förmodligen samt tagna i Raw format,den sparar ner rätt fort D80.

Får hoppas ljuset är hyffsat bra för D80 på ISO 3200 e inte särskilt kul faktiskt. Har när jag tänker efter tagit lite med så pass högt ISO förvisso, och med lite efterbehandling blev det rättså hyffsat. Det blev iaf bild:)'Tror kanske inte hellr det gör så mkt, tror just denna kameran överexponerar lite granna i mörka områden.

Tar nog med mig blixten trots allt, blir nog lite bilder tagna på människorna på plats me:)

Sen, hur tycker ni jag ska göra med brusreduceringen? Bör den vara högt ställt när jag kör med högt ISO, typ 2500 ellr 3200? Eller bör jag fixa det i efterhand?
 

vaktis100

Aktiv medlem
Svep hela lokalen med kameran och se var det är som ljusast, leta upp 2-3 platser med mycket ljus och ta de flesta bilderna där om det går!!! I övrigt så tror jag att du kommer rätt långt med din 50 mm,,, du får ju dels planera fotandet och sedan cropa utav bara f-n i PS!!!!
 

Thunderbird

Aktiv medlem
Saxdalen skrev:
läs om hur man gör på bröllop i kyrkor. typ samma tips här. största skillnaden är om hästarna är rädda för blixt.
Hästarna är inte rädda för blixten, dom hinner inte uppfatta den. Jag vet, för jag har fotat tiotusentals bilder i vinnarcirklen på Täby Galopp med blixt. Däremot kan det vara svårt att få blixten att räcka till i ett ridhus. Därmed så är det bättre med ljusstarka objektiv/hög ISO

/ E
 
ANNONS