Annons

Använder ni alltid stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

AJä

Aktiv medlem
Hejsan
Idag var jag ute och fotade och för första gången på väldigt länge hade jag inte med mig stativet. Det känndes faktiskt riktigt skönt och fritt. Hur brukar ni göra när ni fotar natur, är det alltid stativ med eller kör ni mycket på fri hand? Brukar ni använda annan teknik för att hålla kameran still? Enbensstativ, bönpåsar etc. Stativ i all ära men visst kan det vara småbökigt att behöva släpa på det hela tiden. Börjar jag bli lat ;-)
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Japp, jag använder alltid stativ. Men lite sugen är jag på att testa lite spontanare handhållen fotografi, får se när jag kommer till skott med det.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Japp.. stativ har man, den sitter liksom fast i ryggan ;)

Nej.. men bönpåse går oxå bra. Jag börjar så smått bli vän med mitt nya benbo..

Sen är det nästan ett måste eftersom jag är en telemänniska och ISO100 i skogen brukar inte ge allt för upphetsande tider..
 

Staffan

Aktiv medlem
Nästan alltid stativ

Normalt styr kravet på bilden vad det blir för slutartid och vid naturfoto blir konsekvensen stativ. När rörelser ska fotas blir stativet ibland ställt åt sidan. Men i det allmänna livet när fotandet inte är ett "självändamål" blir det en del frihand.

/"Old shatterhand"
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Jag känner mig handikappad och låst med stativ, så det undviker jag så mycket som möjligt.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Använder stativ när jag "måste" av praktisk-fototekniska orsaker, inte annars...men den finns "alltid" med på fototurerna.
Har precis köpt ett enbensstativ som jag tänker använda tillsammans med 100-400L IS objektivet i första hand..perfa när man står och spanar in fåglar vid någon sjö exempelvis.
 

ELe

Aktiv medlem
Visst blir det mycket stativ. Konstaterar att de motiven jag vill ta ofta är i taskiga ljusförhållanden där stativet måste till för att få någon skärpa.
På semestrarna och när jag reser använder jag jag inte stativ pga att det är otympligt men begränsar mig då till kortare objektiv.
 

DanneL

Aktiv medlem
Kör alltid med stativ, som Jesper redan sagt så ger ISO 50 och 100 inte alltför roliga tider i skog och mark.
Tycker det inte är jobbigt att bära med sig stativet, har en bra rygga som det sitter på.
 

Jennie E

Guest
Aldrig.

Har aldrig använt stativ, kommer nog inte börja med det heller om jag inte blir skakig i händerna eller vill ta långexponeringsbilder.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Har med det i bilen

För reportagefotografering behövs det ytterst sällan. Bra att ha i bilen dock, man vet ju aldrig.

Kör med enbenstativ ibland. Senast förra veckan då jag plåtade en tjej som uppträdde på nalen. Inte för att jag inte kunde hålla stilla utan för att handhålla en Eos 1v HS med ljusstarkt tele i en halvtimme är lite kämpigt. Lättare att att koncentrera sig på ansiktsuttrycken när man slipper tänka på att hålla kameran.
 

klabbarpan

Aktiv medlem
Det finns alternativ

Använder så gott som alltid stativ vid naturfoto, undantaget är när jag sitter i min kajak. Vid fjällvandring använder jar ett bordsstativ som jag trycker mot bröstet, tycker att det funkar bättre än enbensvarianten.
Enda tillfället när jag inte använder stativ alls är när jag plåtar stadsbilder med 400-film.
 

mipert

Aktiv medlem
Oftast stativ.

För arkitektur underlättar det raka hörn förutom att skärpan blir bättre.

Tynger ned med 3 kg tygpåse och undviker att höja mittpelaren mer än en decimeter.

För modellbilder varierar det, använder gärna stativ eftersom det ger mig mer möjlighet att interagera med modellen. Titta och prata helt enkelt.
 

forstheim

Aktiv medlem
Använder så gott som "alltid" stativ. Känns inte som en större belastning..varken kreativt eller tyngdmässigt. Jag upplever att ett stativ är oumbärligt inom naturfotografin. De gånger stativ inte används är när ett motiv plötsligt uppenbarar sig och kameran inte är monterad..eller om man fotograferar från bil.
 

SunKi

Aktiv medlem
Som sagt, beror ju på omständigheterna.. men är det en solig dag så är det inte alltid stativet får följa med, det är ju lite bökigt...
Men å andra sidan känns det som att jag ofta planerar bilderna bättre när jag har stativet..

Måste vara något i mitt huvud :)
 

Ljusvision

Avslutat medlemskap
Har försökt använda stativ vid ett flertal gånger men nu insett att jag blir väldigt begränsad med att ständigt hålla på att mixtra för att passa in vinklar och perspektiv.
Nej, nu får detta vara för min del.
Försöker använda naturliga stativ i stället.
 
ANNONS