Annons

Lightroom ändrar Capture time

Produkter
(logga in för att koppla)

Matsman

Medlem
Hej!
Jag har upptäckt att Lightroom automatiskt ändrar klockslagen då bilderna är tagna. Klockan i kameran är inställd på den aktuella tiden, alltså sommartid, "vintertid" eller tiden i det land jag befinner mig i. När jag sedan importerar bilderna i Lightroom lägger den på en timme eftersom den känner av att datorn befinner sig i gmt+01:00-zoonen.

Är det någon fler som känner att de har samma problem som jag och hur ska man då göra för att bli av med det? Det känns inte helt rätt att ställa klockan på kameran till gmt.

/Mats
 

Matsman

Medlem
Ser nu att det bara gäller bilder tagna under normaltid/vintertid. Hade glömt att ställa om klockan på kameran inför vintern och skulle därför korrigera tiden nu i efterhand, men då visar det sig att tiden på alla bilder är 2 timmar fel istället för en som det borde vara. När jag tittar tillbaka till de bilder som jag tagit tidigare vintrar (där jag kommit ihåg att ställa om klockan på kameran) så visar klockan en timme fel. Enligt bilderna så har vi skålat in det de senaste tre åren 01:00..

/M
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej
1.4.0 har ett fel om du har den varianten, adobe kallade tillbaka den.
Den ruckade tiden en timme.

1.4.1 eller 1.3.1 skall du ha

Roine
 
ANNONS