Annons

Varför kan jag inte använda full öppning ?

Produkter
(logga in för att koppla)

JanneOskar

Aktiv medlem
Fotar stillasittande småfåglar med kombinationen 350D, EF200/2.8, 1.4 konverter, stativ. Avstånd 4-8 meter. Autofokus. Gott om ljus i snöomgivning. Allt under full kontroll.

När jag använder största bländare (4.0) så får jag inte skärpa på det jag fokuserar på. Går jag upp till 7.1 så sitter skäpan bra. Jag har tagit så många bilder att slumpen/otur inte spelar in. Det borde inte heller vara det korta skärpedjupet som spökar eftersom jag inte får skärpa någonstans på fåglarna.

Vad tror ni det kan bero på ?
Felkalibrerad autofokus ?
Spelar konvertern kameran ett spratt ?
För dålig autofokusprecision på kameran ?
 

JanneOskar

Aktiv medlem
Ett teoretiskt test på vart skärpan hamnar ger ok resultat (~4 m avstånd, 17:e i fokus).

Men, i praktiken och i skarpa lägen är resultatet entydigt sämre.

Finns det tekniker/tips på hur man ska lägga skärpan på mina relativt enkla fotoobjekt ?

Jag använder mittenpunkten (one shot AF) och lägger den mitt på kroppen eller på ögat om jag får tid.
 

Bilagor

Senast ändrad:

interpix

Aktiv medlem
Det sägs att verkliga fokuspunkterna inte alltid övernsstämmer exakt med vad man ser i sökaren. På små objekt irl kan det förmodligen ge stora fokusfel. På din kalenderbild skulle ett fel i y-led inte alls framträda. Kanske fokustesta även i stående format och på ett mer djupkänsligt motiv?
 

JanneOskar

Aktiv medlem
Nu har jag lyckats återskapa och visualisera mitt problem. Objektet är en rund pillerburk. Övre utsnittet är med bländare 4 och under med 7.1. Fokus på streckkoden till höger.

Har provat även utan konverter och då med bländare 2.8 resp 5. Här har jag inte problemet. Iofs var jag tvungen att ställa AF-läget i 1.5 m för att få samma utsnitt.

Inte så kul att behöva plåga er med ytterligare en front/bak-fokus diskussion. Men i min situation så lider jag av problemet i skarpa lägen då jag har sämre förhållanden än jag inledde med att förklara.

Kan man ha tur att dylika problem försvinner om man uppgraderar kamerahus (40D) ?
 

Bilagor

elbe

Avslutat medlemskap
Fungerar ditt objektiv bra utan konverter men inte med så är ju svaret klart. Bländar du ner ett objektiv 1-2 steg uppnår du bäst skärpa, speciellt med en 1,4x konverter.

Kvaliten på din konverter betyder mycket för slutresultatet.

40D har känsligare och bättre fokus än 350D överlag och speciellt med ljusstarka objektiv. 2.8 och bättre.

Gör en ordentlig fokustest med kameran på stativ. Sök hur du ska göra här i forumen eller på nätet. Det finns särskilda testtavlor att ladda ner och skriva ut.

/Leif
 

jonasy

Aktiv medlem
Jag tror problemet är att konvertern gör dina bilder oskarpare. Det blir helt enkelt inte skarpare än bilden ovan visar på bländare 4.
 

RG

Avslutat medlemskap
Går det verkligen att sätta konverter på 50/1,4?
ÄR det inte endast l-gluggar som är längre än 135mm som det funkar på?
 

JanneOskar

Aktiv medlem
Jag skulle oxå dra den slutsatsen, dvs att konvetrern tappar i skärpa vid stora bländare...

Nu har jag ju två kvalitets-produkter från Canon: EF200/2.8L (köpt begat) och EF 1.4x (köpt nytt). Denna kombo ska nästan inte tappa ngn skärpa alls, enligt vad jag läst mig till.

Dessutom har jag lyckats ta följande bild på fri hand med f/4 (AF-väljare i "1.5m ->"):
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1289519.htm?set=mp

Jag får fortsätta att laborera och försöka identifiera problemet. Ska testa om AF-väljaren på objektivet kan tänkas spela in.

Tack för tipsen.
 

asa100

Medlem
Angående din pillerburk tyckte jag det ser ut som om skärpan ligger framför streckkoden på bilden tagen med bl.7, gör den det på bilden tagen med full glugg kan det korta skärpedjupet göra att hela burken/fågeln hamnar i oskärpa, bara en teori ?!?

>EF200/2.8L (köpt begat) och EF 1.4x (köpt nytt).
>Denna kombo ska nästan inte tappa ngn skärpa alls,
>enligt vad jag läst mig till.

Min uppfattning är att min 1.4-konverter ger inte absolut skärpa ihop med mitt 300/4L IS på största bländare, ser ungefär likadant ut som jag uppfattar din ekorre, bra men inte "kanonskarpt".
Bländar jag ned 2/3 steg blir det avsevärt bättre men inte lika bra som utan konvertern, sedan kan det väl finnas både bättre och sämre exemplar av både objektiv och konvertrar.

Enkla reflektioner, jag vet...

/Tommy
 

Walle

Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
Går det verkligen att sätta konverter på 50/1,4?
ÄR det inte endast l-gluggar som är längre än 135mm som det funkar på?
Trött? :)

Det är ju en 1.4x converter på ett 200/2.8 som det pratas om, inte något annat.
 
ANNONS