Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom 2.0 Beta

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har hoppats sedan Lightroom version 1.0 beta att Adobe ska få ordning på bildkvaliteten. Kollade version 1.4 - fortfarande denna usla bildkvalitet både med mina RAW, DNG och JPG. Varken mina bilder från Konica Minolta 7D eller Sony A350 ser bra ut. För mig är Lightrooms alla versioner t.o.m. version 1.4 fullständigt oamvändbara. Jag har verkligen gillat Lightroom i övrigt men vad har det hjälpt!

Installerade beta 2.0 och importerade lite bilder och YES!!!! Äntligen! Natt och Dag! Nu har det verkligen hänt! Bilderna ser nu ut som jag förväntar mig och inte som nån deprimerande suddig jäkla mess. Även developingverktygen och användardialog kring skärpning och brushantering är klart bättre än tidigare. Men detta det viktigaste är inget man pratar om i beskrivningen av vad man förbättrat, istället pratar man om stöd för flera skärmar och 64 bitars system. Kan knappt vänta på att få tillgång till den färdiga produkten. Testa själva om ni haft samma dåliga erfarenheter som jag.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Har du bildexempel hur dålig kvalité du menar? Använder själv LR och tycker det är skitbra.

/Rommél
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Rommel skrev:
Har du bildexempel hur dålig kvalité du menar? Använder själv LR och tycker det är skitbra.

/Rommél
Men du kör inte Konica Minolta eller Sony. Det handlar inte om att alla har problem med Lightroom utan kanske de som kör Sony. Fler har rapporterat problem med Sonys RAW i en del konverterare som inte på samma sätt finns i Sonys egen programvara. Men den gillar jag inte användargränssnittet på istället.

Som jag sagt, varken skärpa, brushantering eller framförallt färgåtergivningen har gjort mig glad tidigare. För dig är säkert detta helt irrelevant vad jag förstår men det kan vara intressant för Sony-folket.
 

DanielSand

Aktiv medlem
Ja, kan du inte lägga upp två exempel från samma raw-fil som du har behandlat med de olika versionerna, skulle vara väldigt intressant.

Jag är väldigt färsk när det gäller raw och det enda programmet som jag har använt hittills är LR 1.3.1 men det har funkat helt ok tycker jag till mina a700-raws.

Men som sagt; jag har ingen större erfarenhet av sådant här så jag blir väl så illa tvungen att prova på betan också när du tycker att den är så fantastisk. :)
 

Rommel

Avslutat medlemskap
kan det vara att betan har andra grundinställningar gällande Profilhanteringen?

i LR 1.3.1 kan man tex inte enbart ta bort brusrecuderingen utan man tar även bort skärpan i denna modul.

1.4.1 ska väl man nu kunna ta bort dom oberoende varandra.

Vet att jag själv måste skärpa upp en hel del för att få bra bild. Älskar tex MASKING som intelligent skärper upp enbart vissa områden. Precis som HighPass filtret i Photoshop,fast vad jag fattat ännu mer inteligent.

Kan LR 2.0 beta redan profilhanterat bilderna till en godkänd nivå?

Använde DxO 4.5.1 innan och där var ju grundinställningen grym jämfört med LR. Lite överdriven local contrast, men effektful. Enda andledningen jag inte använder DxO längre är det grymma arbetssättet i LR.

/Rommél
 

AFJ

Aktiv medlem
Rommel skrev:
i LR 1.3.1 kan man tex inte enbart ta bort brusrecuderingen utan man tar även bort skärpan i denna modul.
Hur menar du då? Degt går väl alldeles utmärkt att justera dem var för sig och sedan spara som en preset och använda vid import. Eller är det något jag missförstår?

Mvh
Anders
 

Rommel

Avslutat medlemskap
AFJ skrev:
Hur menar du då? Degt går väl alldeles utmärkt att justera dem var för sig och sedan spara som en preset och använda vid import. Eller är det något jag missförstår?

Mvh
Anders
Varje del kan stängas av för att se hur det påverkar slutbilden. Tex kan man stänga av och sätta på "tone curve" , "HSL/Color/Grayscale" etc.

samma sak kan man göra för Brusreducering och uppskärpning. Fast dessa ligger under samma on/off knapp. Visst kan man använda dom en och en, men bökigt om du vill se hur det ser ut om man tar bort brusred.

Ska uppgradera till 1.4.1 som jag förstår har denna on/off knapp separat så fort jag får tillgång till serven ;)

mvh

/Rommél
 

AFJ

Aktiv medlem
OK, då fattar jag vad du menar. Ingen stor grej för min del, det är ju enkelt att bara dra reglaget om man så vill, men visst är det bättre om de separeras.

Mvh
Anders
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Bildkavliteten i Lightroom

Hej!

Har inte hunnit mickla når med min bilder men skickar ett annat exempel på folk med samma problem. Jag känner till 100% överensstämmelse i det han säjer. Skillnaden i version LR 2.0 betan är att nu ser det betydligt bättre ut med skärpan och verktygen för skärpning och brushantering funkar bättre men fortfarande ser bilderna betydligt brusigare ut än exv. i det verkyget jag kollar på mina JPEG-bilder (Nero PhotoSnap Viewer). Om jag zoomar in i Nero så ser jag mycket lite brus men i Lightroom är det klart mer påtagligt.

Enligt citatet nedan har Jon samma problem som jag har med KM- och Sony-filer även med Panasonic.

Citat från inlägg på Dyxum av Jon Van de Grift:

"It's funny, before Lightroom 1.4.1, the A350 wasn't supported, but I could still open and manipulate A350 images. Lots of noise, relatively poor colors, and a slight loss of sharpness, but I could still work with them. With 1.4.1 installed, which includes official support of the A350, nothing has changed. Adobe is dropping the ball here. I noticed exactly the same problem with my Panasonic Lumix DMC-LX2. Truly amazing camera with fantastic image quality, but you wouldn't know that if you use Adobe Lightroom. I was one of the many beta testers for the original Lightroom and I really want to like it for its great interface and relatively low price, but it's getting harder and harder for me to use it and recommend it.

I think I've learned my lesson - digital photography is really a two step process, much like photography has always been - shooting and developing. If you use crappy chemicals in your darkroom tank, it won't matter what film you shot with or how amazing your lens is. I will probably be using proprietary software exclusively from now on."

Slut på citat.

Det här är faktiskt inga kontroversiella synpunkter, de är välkända för alla som deltagit i Lightrooms betaprogram ända från början. Beta mötena har haft en hel del dialog kring detta.

Jon verkar ha gett upp hoppet om LR och vänder sig mot tillverkarens konverterare istället men jag tycker mig i alla fall se klara förbättringar i betan av LR 2.0. Sonys programvara må ge klart bättre resultat än LR pre beta 2.0, men det Sonys gränssnittet gillar i alla fall inte jag, så det känns inte heller som nåt bra alternativ och inte stöder det DNG heller.
 
Senast ändrad:
ANNONS