Annons

Interiörfoto, val av objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Verkar vara väldigt tunnsått med trådar om interiöfoto, så jag startar ett och det är fritt fram att diskutera allt om interiörfoto här.

För tillfället håller jag på att leta fram en bra uppsättning (kamerahus och objektiv) för interiörfoto. Det jag fastnat lite grann för är att skaffa ett av Canons fullformatshus och köpa Canon Ef TS-E 24 som arbetshäst till den. Jag tar gärna emot synpunkter på det valet. Är det någon som kan föreslå ett bättre alternativ? (Och nej, mellanformat är inget alternativ för mig, det blir på tok för dyrt i förhållandet till nyttan.)
 

Palletheking

Aktiv medlem
Nikons nya tilt och shift 24 mm skall vara mycket bra, men de har inget riktigt prisvärt FF kamerahus i dagsläget. Om stålarna sätter gränsen så är väl en 5D med en Canon 24 Tilt och shift en mycket prisvärd kombination.
 

Eeros

Aktiv medlem
Nikons FF ligger nog väl inom min tänkta budget, men om jag ska gå över till Nikon behöver jag något som verkligen motiverar mig, då hela min nuvarande uppsättning har Canons logga på sig.

Jag har faktiskt frestats lite av brushanteringen i de allra nyaste Nikonkamerorna... (Ger man Nikon sitt lillfinger så misstänker jag att de slukar hela handen. Och plånboken.)
 

Eeros

Aktiv medlem
paul innergård skrev:
Nikons nya tilt och shift 24 mm skall vara mycket bra,
Har den avsevärt bättre egenskaper, exempelvis kantskärpa (eller vad den nu kallas, skärpan vid bildens kanter) vilket jag värdesätter högt vid interiörfoto.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Eeros skrev:
Nikons FF ligger nog väl inom min tänkta budget, men om jag ska gå över till Nikon behöver jag något som verkligen motiverar mig, då hela min nuvarande uppsättning har Canons logga på sig.

Jag har faktiskt frestats lite av brushanteringen i de allra nyaste Nikonkamerorna... (Ger man Nikon sitt lillfinger så misstänker jag att de slukar hela handen. Och plånboken.)
Ligger det inom budgeten så vore valet självklart för mig. D3 anser jag vara det bästa FF-huset. Nikons nya tilt och shift skall enligt Cyberphotos test vara bättre i tiltat och shiftat läge än vad Canons motsvarande är. Canons konstruktioner är Väldigt gamla. Kanske också Nikons nya 14-24 kan vara en bra glugg för interiör.
 

ravi

Aktiv medlem
Nikons 24:3.5 har lite större bildcirkel än Canons motsvarighet. Ett bra budgetalternativ kan vara en begagnad PC-nikkor 28:3.5. Den har inte lika bra skärpa som 24mm-objektiven. Bildvirkeln är dock rejält stor. För den som bara behöver shift räcker den långt. Med adapter kan man använda den på Canon också.
 

iBoat

Aktiv medlem
Interiörfoto är till stor del min vardag. Jag hade en D200 och en Sigma 10-20 mm som fungerade mycket bra för ändamålet. Numera har jag en Nikon D3 och Nikkor 14-24/2.8 och det är det bästa jag sett i de sammanhangen. Oslagbart enligt mig.
 

Eeros

Aktiv medlem
iBoat skrev:
Interiörfoto är till stor del min vardag. Jag hade en D200 och en Sigma 10-20 mm som fungerade mycket bra för ändamålet. Numera har jag en Nikon D3 och Nikkor 14-24/2.8 och det är det bästa jag sett i de sammanhangen. Oslagbart enligt mig.
Mats, visa gärna upp bilder där objektivets ytterlägen har använts.
 

Eeros

Aktiv medlem
paul innergård skrev:
Ligger det inom budgeten så vore valet självklart för mig. D3 anser jag vara det bästa FF-huset. Nikons nya tilt och shift skall enligt Cyberphotos test vara bättre i tiltat och shiftat läge än vad Canons motsvarande är. Canons konstruktioner är Väldigt gamla. Kanske också Nikons nya 14-24 kan vara en bra glugg för interiör.
Så ett paket med Nikon D3, Nikon 24/3,5 D ED PC-E, samt Nikon AF-S 14-24/2,8 G ED, skulle vara det yppersta alternativet, om man utelämnar mellanformat?
 

iBoat

Aktiv medlem
Eeros skrev:
Mats, visa gärna upp bilder där objektivets ytterlägen har använts.
Har inte använt ytterlägena vid något jobb ännu (helt enkelt för jag tycker det blir FÖR mycket vidvinkel). Men jag ska ta några testbilder och lägga upp. Återkommer.
 
ANNONS