Annons

Gör mig till en bättre fotograf.

Produkter
(logga in för att koppla)

CodeNine

Medlem
Hej.

Gör mig till en bättre fotograf och kommentera mina fotografier som jag lagt upp. Kritisera så mycket som möjligt. Tack för ordet. //Jimmy
 

gunte

Aktiv medlem
Hej Jimmy..om det ändå vore så enkelt...jag törs nog inte skriva något illa om dina bilder,risken är att jag får öronen varma då..det brukar bli så när jag luftar pennan..hehehehe
mvh/Gunte..
 

acke

Avslutat medlemskap
Jag vill oxå!

Det vore praktiskt om alla som vill bli bättre fotografer lägger in sina önskemål här, så blir alla sådana spörsmål samlade på ett ställe.:p
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Bra initiativ acke! Jag vill bli en bättre fotograf. Sen har jag hört att det finns 2000 andra här också, det kan bli en lång tråd det här :D
 

acke

Avslutat medlemskap
jimh skrev:
...Sen har jag hört att det finns 2000 andra här också, det kan bli en lång tråd det här :D
:D
2000..hmm....det är kanske enklare att lägga ut det som veckans fråga:
"Vill du bli en bättre fotograf?" Ja/Nej

Eller ännu rakare:
"Vill du att medlemmar ska kommentera dina bilder?" Ja/Nej

Vad säger herrar administratörer? ;)
 

acke

Avslutat medlemskap
Jimmy, ett seriöst tips:

Ägna en timme eller två åt att studera bildkommentarer i galleriet. Välj ut några personer som du tycker lämnar vettig kritik. Fråga dem i ett privat mail om de vill kommentera dina bilder.

Jag gissar att den strategin ger bättre utdelning än att tigga i blindo.

Mvh/Acke:)
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
ackelid skrev:
Jimmy, ett seriöst tips:

Ägna en timme eller två åt att studera bildkommentarer i galleriet. Välj ut några personer som du tycker lämnar vettig kritik. Fråga dem i ett privat mail om de vill kommentera dina bilder.

Jag gissar att den strategin ger bättre utdelning än att tigga i blindo.

Mvh/Acke:)
Hörni ni Clindh och Elmfeldt kan ni inte fixa en sökfunktion där man kan se antalet bildkommentarer folk har gett.
Och den där funktionen med att göra bokmärken på intressanta medlemmar väntar jag också på.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
SinusLinus skrev:
fixa en sökfunktion där man kan se antalet bildkommentarer folk har gett.
Visa några hundra rader på den här sidan och tryck ctrl+f så hittar du. Och så syns det ju på varje medlems profil. Eller hur tänkte du? Syfte?
SinusLinus skrev:
Och den där funktionen med att göra bokmärken på intressanta medlemmar väntar jag också på.
Mhm, det vore inte dumt.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
När man tittar på den där sidan inser man att det inte är så många som är aktiva kommenterare. Det räcker med drygt 40 kommentarer för att man skall komma på plats 100. Det är lite synd. Det känns inte proportionerligt mot alla som laddar upp bilder och förväntar sig kritik.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
ackelid skrev:
Ägna en timme eller två åt att studera bildkommentarer i galleriet. Välj ut några personer som du tycker lämnar vettig kritik. Fråga dem i ett privat mail om de vill kommentera dina bilder.
När du gör det, välj då ut medlemmar som verkar intresserade av samma genre som du så är nog chansen för positiv respons större.

Tips: be inte mig kommentera kattbilder ;)
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
"den här sidan" var det jag ville ha.
Statistiksidan var bättre än jag trodde, men jag ligger bara på 18:eek:nde plats...men Jim han ligger ju högst (va oväntat:)

Jim: du hinner ju skriva två svar innan jag ens inner skriva ett...
 

acke

Avslutat medlemskap
Ge och dig ska vara givet...

jimh skrev:
När man tittar på den där sidan inser man att det inte är så många som är aktiva kommenterare. Det räcker med drygt 40 kommentarer för att man skall komma på plats 100. Det är lite synd. Det känns inte proportionerligt mot alla som laddar upp bilder och förväntar sig kritik.
Det vore rätt intressant att se en lista som visar kvoten mellan avgivna och "fådda" kommentarer för enskilda medlemmar. De som ligger på en kvot långt under 1 har ju inte mycket att knorra över, eller? (OBS: Det gäller inte dig, Jimmy!)

"Ge och dig skall vara givet."
Var det inte Jesus himself som kläckte den kloka kommentaren?

Nu lägger jag ner detta innan tråden spårar ur helt.:p Nattinatti.
 

klasg

Aktiv medlem
CodeNine, du vill ha fler komentarer på dina bilder. Hur många komentarer har du själv givit.......

Det vore en annan sak om det var Jim Heikkinen som la ut den här diskutionen. (som har komenterat 825ggr)/KG
 

Maggie

Medlem
jimh skrev:
När man tittar på den där sidan inser man att det inte är så många som är aktiva kommenterare. Det räcker med drygt 40 kommentarer för att man skall komma på plats 100. Det är lite synd. Det känns inte proportionerligt mot alla som laddar upp bilder och förväntar sig kritik.

Om man själv är nybörjare på foto kanske det inte är så lätt att våga ge kritik till andra. Så känner jag i alla fall.

Om jag inte hade köpt min enkla lilla digitalkamera hade jag nog aldrig blivit intresserad av foto på det sättet som jag är nu. Gubben min får inte ha systemkameran ifred längre, även om digitalen fortfarande är min favorit.

Jag lär mig väldigt mycket genom att titta på andras bilder och deras mottagna kritik. Kanske tar jag också till mig de tips som "välkända" kritiker ger. Fast visst, jag skulle också vilja ha mer kritik på just mina bilder ;)

/Maggie
 

acke

Avslutat medlemskap
Maggie skrev:
Om man själv är nybörjare på foto kanske det inte är så lätt att våga ge kritik till andra. Så känner jag i alla fall.
Hej Maggie!
OK, du är kanske nybörjare på foto, men du är säkert inte nybörjare på bilder. Bilder finns överallt omkring oss. Alla människor är vana att titta på bilder, även de som inte är ett dugg intresserade av fotografi. Bilder angår oss alla, och alla har vi lika stor rätt att säga vad vi tycker om en bild. Bildbedömning är subjektivt - det finns inga absoluta sanningar.

Vi fotografer tar ju inte bilder för att imponera på varandra (Hoppas jag!). Det roligaste som finns är ju att nå ut med bilder till så många människor som möjligt. Respons från "vanligt folk" är därför lika viktig som respons från "proffstyckarna".

Mitt råd alltså:
Släpp respekten för "proffstyckarna" och skriv dina egna personliga kommentarer. Märkvärdigare än så är det inte.

Mvh/Acke:)
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Bra sagt ackelid. Alla har något att tillföra ur sin speciella synvinkel eftersom vi alla är olika.

Om jag trodde att det bara var rutinerade fotografer som kunde hjälpa andra med sina kommentarer så skulle jag inte våga kommentera några bilder eftersom jag inte ser mig som så särskilt rutinerad. Men jag tror ändå att mina kommentarer kan hjälpa någon eftersom jag som sagt inte ser världen på samma sätt som någon annan.

Sen är det ju så om man ser det krasst att i alla fall jag har ett ganska egoistiskt skäl till att kommentera bilder. Jag upplever det nämligen som att jag utvecklar mitt eget bildseende när jag tvingar mig själv att kritiskt se på andras fotografier, helst förbi det där första 'snyggt' eller 'usch'. Så det blir ju lite win-win över det hela.

Och apropå proffstyckare så behöver det ju inte vara så säkert att de är proffsigare fotografer än några andra bara för att de låter kaxiga i kommentarerna. Det kan ju bara deras bilder tala om :)
 

klasg

Aktiv medlem
Jimmy Ohlsson, nu kommer det en massa kritik så passa dig ;).

Först och främst solnedgångar är jag jävligt trött på och ska det vara en solnedgång så ska den vara speciell. Och sedan dinna fågelbilder, du har inte lyckats komma tillräckligt nära dem (om det var meningen) men det är svårt... fåglarna har oxå blivit fotograferade i motljus vilket jag upplevde lite störande i de här fallen. Alla dinna bilder är ju å andra sidan fotograferade i motljus, vilket gör att dem blir enhetliga med varandra. Kaktusen skulle oxå kunna ha blivit mycket bättre om du hade någon mer ökenliknande bakrund. Men både "Kaktusar" och "Lycklig krabat" har bra kompotionsmodeller

Men det här är bara lilla
jag, jag menar inget illa!!

Jag lämade all kritik här istället för där... För att det skulle bli lite mer överskådligt

Du verkar ju iallafall vara intresserad av naturfoto(+). Så har du inte, gör det - Låna/köp boken "Naturen som fotomotiv" skriven av Terje Hellesö (eftenamnet är felstavat) mvh /KG
 
ANNONS