Annons

Rädda mig från sega LR på min iMac

Produkter
(logga in för att koppla)

nifo

Avslutat medlemskap
Har ställt frågan förut, men aldrig lyckats räta ut frågetecknen...

Jag har en iMac (late 2006) 2.16Ghz och ett ATI X1600 med 256 Mb. På denna kör jag senaste (ej betan) av Lightroom. Och det går - fruktansvärt segt. Känns som jag sitter på en betydligt långsammare dator än den jag i verkligehet äger.

Har försökt att fixa och trixa med 1:1 previews och även dealat med andra saker för att försöka få det att flyta snabbare. Men det vill sig inte.

Bara att scrolla i bilder är segt, sen ska miniatyrerna förfinas, vilket även det tar tid. Att sen börja redigera och dra i reglagen kan vara en riktig börda.

Jag har 2 Gigabyte minne i datorn, och tycker väl inte att det ska kännas så här segt. Sitter i Mac med senaste Leoparden. Jämförde prestanda (dock inte med lika många filer) på en PC - och den kändes betydligt rappare.

Något är skumt. Jag fattar bara inte vad. Har ni lust att sammanställa allt som det kan röra sig om så vore jag lycklig.

- Stort tack på förhand!

Fredrik
 

p.cole

Aktiv medlem
nu har ja inte användt LR, men kolla om det finns nån version/patch anpassad för intel-cpu'er. Många program (bland annat PS CS2 vad jag vet) är fortfarande gjorda för G5'or.
 

nikolaj

Aktiv medlem
Gå in på Catalog settings under File
Under inställningar General hittar du Relaunch and optimize, har hjälpt mig i bland.
En annan sak kan vara att slänga Lightroom Catalog Previews.lrdata, den kan bli jättestor, jag brukar kasta när den är uppåt en 30 Gb.

Lycka till

Nikolaj
 

Simon_I

Aktiv medlem
p.cole skrev:
nu har ja inte användt LR, men kolla om det finns nån version/patch anpassad för intel-cpu'er. Många program (bland annat PS CS2 vad jag vet) är fortfarande gjorda för G5'or.
Lånar tråden.

Vart kan man ta reda på för vilken processor olika programreleaser är skrivna?

/Nybliven Mac-ägare.
 

nifo

Avslutat medlemskap
Någon som hört om en uppdatering till LR 2 är på gång...eller snarare när den är på gång (för på gång är den får vi hoppas)...

Fredrik
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det finns redan en release canditate beta version att hämta hem för LR 2.1.
Kör denna på PC och det har blivit bättre.
På min Macbook Air kör jag fortfarande LR 2.0 eftersom den fungerar mycket bättre än PC versionen och är betydligt snabbare.
PÅ PC verkar det främst vara nVidias grafikkort som strular och ger värst effekt vid lokal enhancements eller vad det nu kallas.
Det ger grym eftersläpning på min PC med 3 Ghz och Intel core duo.
PÅ min lilla Mac book Air med 1.6 Ghz Intel core dou finns överhuvudtaget inte denna eftersläpning.
Så frågan är om det sitter någon nVidia i din iMac?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ja det är märkligt att LR går som tåget på vissa maskiner och strular på andra.
På min lilla resurssvaga MBA fungerar det perfekt.
 

bstrom

Aktiv medlem
Det jag upplevt kan göra LR extremt segt är när man ställer in den på att kontinuerligt synkronisera metadata till xmp-filerna. Minns inte om det är standard. För att det ska gå snabbt att bläddra bland bilderna brukar jag ha mitt inställt till att vid import generera "standard previews". När det är klart slipper man fördröjningen när man bläddrar mellan bilder i grid och när man bläddrar mellan helskärmsbilder i Loupe-mode. Detta gäller både 1.4 och 2.0.

Sedan kan jag tillägga att jag upplever det som att LR2 använder mer minne (kan det vara minnesläckorna som står som fixade i 2.1RC1?) efter att ha varit igång en tid. Därmed blir det efter en stunds användande lite slött på min MacBook Air med 2GB minne.

En annan observation är att LR lastar datorn betydligt mer med RAW-filer än med Jpeg. Framförallt i samband med import, där raw-filer kräver en hel del beräkning, bara för att generera de små bildversionerna som finns i grid, än en jpeg.
 

maxc

Aktiv medlem
En annan observation är att LR lastar datorn betydligt mer med RAW-filer än med Jpeg. Framförallt i samband med import, där raw-filer kräver en hel del beräkning, bara för att generera de små bildversionerna som finns i grid, än en jpeg.
Det är väl ganska naturligt eftersom filstorleken är runt fem-tio gånger så stor?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det är väl ganska naturligt eftersom filstorleken är runt fem-tio gånger så stor?

Har man behov av att snabbt skapa JPG bilder från sina raw bilder kan man ladda ner ett program från RawWorkflow.com. Det läser ut den JPG-bild som finns i raw-filerna. Programmet finns både för PC samt Mac och är gratis.
Alla som har problem med LR 2.0 bör ladda ner LR 2.1 RC1 eftersom den versionen löser problemen med minnesläckor. Både min MacBook Air och min PC desktop fungerar mycket bättre med den versionen.
Störst problem hade jag tidigare med min PC som alltid kraschade efter en stund men märkte inga större problem med min Mac.
 

TheFringe

Aktiv medlem
Har ställt frågan förut, men aldrig lyckats räta ut frågetecknen...


Jag har 2 Gigabyte minne i datorn, och tycker väl inte att det ska kännas så här segt. Sitter i Mac med senaste Leoparden. Jämförde prestanda (dock inte med lika många filer) på en PC - och den kändes betydligt rappare.

Något är skumt. Jag fattar bara inte vad. Har ni lust att sammanställa allt som det kan röra sig om så vore jag lycklig.

- Stort tack på förhand!

Fredrik
Har du provat att inaktivera 32-bitars läge? Jag har ingen som helst aning om det ger någon effekt, men välj att visa info för Lightroom, där finns det en kryssruta "Kör i 32-bitar" (eller ngt sådant). Avmarkera den och starta programmet, kanske kan det ge någon prestanda ökning.
 
ANNONS