Annons

Fotografera under festival?

Produkter
(logga in för att koppla)

Larschon

Medlem
Hejsan!

17e maj går Moshpitopen av i Nykvarn, en endagsfestival. Ni kan läsa mer på www.moshpitopen.se.

Nu undrar jag då, vad ska man tänka på när man fotar liveband? Jag hade bara tänkt gå dit och fota men tänkte sedan lite djupare och kom på att man inte ens kan ta en bild på sin nyköpta bil (bara ett exempel) utan att göra något fel ;)

Det kommer inte vara särskilt trångt just vid scenen om det nu kommer gå till som alla andra år festivalen gått av. Hur ska man leka med slutartider osv?

Bara att tipsa på nu!

//Micke
 

Pedda

Medlem
Allt beror lite på hur du vill ha din bild. Vad du gillar att fotografera? Fast optik har bra ljus men begränsar valet av motiv. i Vissa lägen dyker det upp en gitarrist som gör ett hejdundrande solo som skulle göra sig kanon på bild men så har du fel glugg på, etc.

Prova att växla sida och fotografera från båda kanterna, i vissa fall kan man halvstå mitt framför och få fina bilder. Tänk lite på skymmande mikrofonstativ, det är inte snyggt med en suddig stativbom framför en perfekt bild för övrigt.

Beträffande tider så ha tillräckligt snabb tid för att inte få skakningsoskärpa men inte för snabb så att fingrar blir stela. Rörelse kontra skakningsoskärpa är svårt om artisten studsar runt som en gummiboll på scen.

Men det viktigaste av allt.
Ta med dig ett stort minneskort och ett extra, samt ett i reserv. När sista accordet tonar bort byter du till kort 4 som du stoppade i fickan innan du går hemifrån. Du kommer ändå att konstatera att du tog för lite bilder på någon.
Lycka till
/Peder
 

Larschon

Medlem
Tack ska du ha för infon!
Fick nu reda på att man ej får ta med sig systemkamera in pga säkerhetsrisk...
Så det får ändå bli en annan gång!
 

Larschon

Medlem
Jo, det var det första jag tänkte på också. Vad kan hända? Klart jag vet om att man tar en risk att bli bestulen men det är väl samma chans till det om jag åker till tex Stockholm en heldag? Jaja, inte mycket att göra åt.
 

reflux

Aktiv medlem
Om det inte finns något fotodike och det är en "moshpit open" skulle JAG tänka mig både en och massa gånger för att ta med en tung och värdefull DSLR. Även om du säkert skulle fixa det finns det troligtvis många oerfarna som skulle kunna råka illa ut och få utrustning sönderslagen av misstag, även i utkanterna av piten. Eller så blir man knuffad på och drämmer kamera i ansiktet på någon annan, inte heller så himla käckt. Det har jag iofs varit nära på att göra ändå men då som vedergällning när moshande puckon blivit VÄL entusiastiska...
Men iallafall, jag tror helt enkelt bara att arrangörerna av erfarenhet inte vill att någon råkar få något sönderslaget eller att någon blir skadad i onödan och då är det lättare med ett totaltförbud än att försöka avgöra vem som är lämplig eller ej (och de har väl egna fotografer?)
 

Larschon

Medlem
Jo, så kan det vara.
Men förra året fick man fylla i papper osv om man ville vara fotograf. Själva moshpiten är inom ett staket så man har gott om plats bredvid att fotografera. Jaja, inget att göra åt, Bara att dra dit och lyssna på tung och skön musik.
 
ANNONS