Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Aperture - färger i webbläsare efter export

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Har du koll?

Du har väl koll på det här med färgprofiler och arbetsfärgrymder? Se till attt konvertera till S-rgb så att så många som möjligt kan betrakta dina bilder så bra som möjligt! Mer finns att läsa här påp FS.
 

iBoat

Aktiv medlem
Jag använder också Aperture. Med all säkerhet har det att göra med vilken profil du använder. I Aperture kan du förinställa vilken profil bilder ska exporteras med. Om du exporterar en bild med t.ex Adobe RGB kan denna färgrymd inte visas i Firefox (i Safari går det bra). För att vara på den säkra sida bör du exportera bilderna med sRgb. Den färgrymden kan visas i de flesta webläsare.

I Aperture kan du dessutom välja att visa bilden med t.ex sRGB för att kunna göra färginställningarna så bra som möjligt för ändamålet, i det här fallet för webvisning.
 

andersgd

Ny medlem
Jag exporterar med en färgprofil som heter sRGB IEC61966-2.1. Det är den enda sRGB-profilen som finns.

Om man ska skicka bilder till ett lab som man inte vet vilken färgprofil de använder, är det sRGB man ska använda då också?
 

stefohl

Aktiv medlem
andersgd skrev:
Jag exporterar med en färgprofil som heter sRGB IEC61966-2.1. Det är den enda sRGB-profilen som finns.

Om man ska skicka bilder till ett lab som man inte vet vilken färgprofil de använder, är det sRGB man ska använda då också?
Och det är också den du ska använda. Problemet är att alla tror att det är sRGB som användes i våra webbläsare, vilket det inte är. De använder inte någon profil alls, så för att det ska se ut såsom det ser ut i Photoshop måste din skärm ha ett färgomfång som motsvarar sRGB. I genomsnitt kanske det är sant, men min bärbara dators skärm ligger långt under det omfång som sRGB har. Min stationära skärm ligger långt över det omfång som sRGB har. Använder jag en webbläsare som Firefox får jag då grå bilder på min bärbara dators skärm och grälla, överdrivna färg på min stationära skärm.

Stefan
 
ANNONS