Annons

Bländar råd vid foto på avstånd

Produkter
(logga in för att koppla)

BlueJackme

Medlem
Hejsan måste säga att idag har jag bytt upp mig från Canons 400d kit objektiv till Canons EF 50/1.8 II objektiv + UV filter, VILKEN otrolig skillnad i bildkvalite måste jag säga är super nöjd. fast jag tycker den har lite svårt att hitta fokus samt att den låter endel, men det över väger tungt med bildkvaliten.

ialla fall back to topic:

om jag t ex ska fota något uppträdande dans/sång mässigt och kanske står ca 5-10 meters avstånd, och det lär ju inte vara det mest generösa med ljus förutom på scenen, kan man då köra med bländare f1.8 utan att hela bilden oskarp, vill ha så snabb slutartid som möjligt och så lågt iso som det går. eller vad rekomenderas att man kör för bländare på sådant avstånd?

Mvh: Andreas
 

perstromgren

Aktiv medlem
BlueJackme skrev:
om jag t ex ska fota något uppträdande dans/sång mässigt och kanske står ca 5-10 meters avstånd, och det lär ju inte vara det mest generösa med ljus förutom på scenen, kan man då köra med bländare f1.8 utan att hela bilden oskarp,
Hela bilden blir förhoppningsvis inte oskarp. Lek lite med denna, så ser du vilket skärpedjup du får: http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Exempel: 5m, bl 1.8: 67cm.

Per.
 

BlueJackme

Medlem
tack så mkt för era svar ska leka lite med den sidan samt testa med kameran för att kunna försöka avgöra, ska nämligen fota lill syrrans dans upp visning i helgen :) btw vad menas med det du skrev 67 cm, är lite nybörjare inom foto :p
läste även någonstans att man skulle gångra brännvidden med 1.83 eller något för att kunna räkna ut vilken slutar tid man skulle använda för att undvika oskärpa
 
Senast ändrad:

Prebbe

Aktiv medlem
generellt sätt kan man ju säga att skärpedjupet ökar ju längre bårt du ställer fokus. Det finns en skärpedjupskontroll på ditt optik, en tabell som du kan avläsa, altså där där det är ett litet fönster. Men jag tror verkligen inte att det är ett problem. fotar ofta konserter med 85 - 1.2 och visst, det är inte det lättaste att pricka med fokusen ala gånger men man lär sig det.
 
ANNONS