Annons

spara hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

chewie

Aktiv medlem
jag har fotat i ca 3man med min d60 men inte haft nagon dator sa jag har ca:2000bilder pa cd skivor+sjukt mkt jobb!
iallafall jag skulle vilja ha tips pa storlek pa bilder nar jag sparar dom och cropar dom. va ar standard crop(x.cm * x.cm)?
och om jag vet att den har bilden kommer jag aldrig att forstora hur stor ska jag spara den da? ar det nagon som har matt pa typiska framkallningar? blir bilderna lika stora i skrivaren som cm antalet visar i tex photo shop?
forlorar man data nar man gor en bild mindre(sjalvklart forlorar man datan att gora den storre men jag menar om man anda vill printa en a3 bild ar det nagon mening att ha den storre an a3) ojda kanske vart lite luddigt men jag hoppas att nagon forstod vad jag menade.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
chewie skrev:
iallafall jag skulle vilja ha tips pa storlek pa bilder nar jag sparar dom och cropar dom. va ar standard crop(x.cm * x.cm)?
Finns ingen standard vad jag vet. När du sparar bilderna på CD, låt dem behålla orginalstorleken du får ut ur kameran.
ar det nagon som har matt pa typiska framkallningar?
Njaää...10*15, 13*18, 18*24, 20*28, 24*30..finns en massa "standarder".
blir bilderna lika stora i skrivaren som cm antalet visar i tex photo shop?
Ja. "Storlek på bild" i P-shop visar bildens fysiska dimensioner.
forlorar man data nar man gor en bild mindre(sjalvklart forlorar man datan att gora den storre men jag menar om man anda vill printa en a3 bild ar det nagon mening att ha den storre an a3)
Det där hajar jag inte riktigt...Vet inte hur det är på D60, men på D100, som har samma upplösning, är bilderna 17*25,5 cm i 300 ppi. Ska du göra en A3 får man antingen ändra propotionerna, dvs göra bilden 29*43 i 175 ppi eller behålla upplösningen på 300 ppi och interpolera resten. Då blir det en fil på 50 MB, till skillnad mot orginalfilen på 17,2 MB.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Köp en DVD-brännare.
Bränn 2 skivor, en till syskons garderob i ett annat hus.
Bränn om skivan om 2 år, testa därefter den första skivan varje år.
Så jobbigt är det att vara digital
 

chewie

Aktiv medlem
hmm.. ok sa hur sparar ni bilderna?
jag sparar 8bit tiff(lzw)i samma storlek: 43.35*28.9cm.....
och sjalvklart en cd med 100% raw.
hur gor ni?
ni som inte ar ekonomiskt oberoende och har rad att kopa allt ni vill...
?
 
ANNONS