Annons

Nattbild med digitalkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

TheShiver

Ny medlem
Hej!

Jag är väldigt ny på hela fotodelen så här behövs det hjälp av folk som kan!
Min fråga är vad jag ska ha för inställningar på min "finepix s5700" digitalkamera för att få klara nattbilder utan blixt men med bra skärpa och utan "dis" i dom nattsvarta delarna av bilden?

På kameran kan jag ändra ISO (65-1600), bländare - (F13.6 - F3.5), slutartid (4"- 1000) och lite annat smått och gott.
Jag vet inte alls vad man behöver ändra så all hjälp är välkommen!

MVH Rasmus
 

vaktis100

Aktiv medlem
Testa att fota precis innan natten har lagt sitt mörker så att du utnyttjar det lilla ljus som e kvar, himlen kan du få nattsvart ändå. Sen är det viktigt att du kan ändra vitbalansen åxå för den brukar klydda på nattbilder. Inte för högt iso för då får du brus i bilderna och ett bra stativ är guld värt och sist men inte minst,,, underexponera. Nattbilder ska vara mörka men det fattar inte kameran (finns nattläge på vissa kameror men jag har aldrig fått det att funka).
MVH//Christer
 

ErlandH

Aktiv medlem
Rasmus, du behöver ett bra stativ. Ställ sedan in kameran på manuell exponering -- och experimentera! Fördelen med digitalkameror är ju att det inte kostar något att testa. Och man ser resultatet omedelbart.
 

TheShiver

Ny medlem
Tack för svaret! Vitbalansen check, inte för hög ISO, antar att jag får kolla vilket som blir bäst från bild till bild?
 

vaktis100

Aktiv medlem
Och som erland åxå skriver,,,, ett stativ är ett måste tillsammans med tålamod och testlusta!!
Lycka till. // Christer
 
ANNONS