Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Max 24 mb får bilden vara.

Produkter
(logga in för att koppla)

Gården

Aktiv medlem
Har äntligen skaffat mig ett konto för mina bilder på nätet.
Valet föll på Zenfolio.
Jag får ladda upp bilder som är max 24 mb, och det är ju inte dåligt.

Nu har jag inte sysslat så mycket med bildbehandling, så jag behöver lite tips från er proffs :)

Jag fotar i RAW , närmare bestämt Nikon NEF. Råfilerna direkt från kamera ligger på runt 25 mb. Har tänkt att först göra lite justeringar ( VB,controlpunkter, och Crop ) i Capture NX , innan jag sparar som TIFF. Tiffarna tänkte jag sen köra en vända i CS3, där det ev. blir Levels/Curves samt lite städning mm.
Misstänker att slutfilen blir ganska större en tillåtna 24 mb.

Vill ju gärna ladda upp bilderna med så bra kvalitet som möjligt.

Hur får jag ner bilderna till 24 mb, måste jag spara som JPG ?

Hemskt tacksam för tips och råd !
 

Jeppe

Aktiv medlem
Då har du nog valt helt okomprimerat, för min D3 ger bara runt 12-14MB. Hursomhelst, så undrar jag varför du vill ha dem i TIFF?
 

iBoat

Aktiv medlem
Bilder för nätvisning bör vara Jpg eller png. En Tiff väger säkert uppemot 30 mb medan en jpg kan komma ner till 3-6 mb. (Fast uppackad i t ex Photoshop väger en jpg exakt lika mycket som en Tiff)

Ett annat problem ang Tiff (Tagged Image Format File) är att få webläsare kan visa det formatet. Tiff och liknande format (Scitex CT, Eps etc.) är oförstörande och okompimerat format och används mest i trycksammanhang och för backup.

Så satsa på att lägga upp Jpg på ditt konto och spara fräscha tiff-bilder på din egen disk är mitt råd.
 

Gården

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Då har du nog valt helt okomprimerat, för min D3 ger bara runt 12-14MB. Hursomhelst, så undrar jag varför du vill ha dem i TIFF?
Det stämmer, på semesterresan i vintras blev det av misstag 14 bit NEF okomprimerat. Numera kör jag 12 bit förlustfri kompr.

Fick för mig att TIFF håller högre kvalitet än Jpg. Men det syns kanske inte någon skillnad för en vanlig amatör som undertecknad :)
 

Gården

Aktiv medlem
iBoat skrev:
Bilder för nätvisning bör vara Jpg eller png. En Tiff väger säkert uppemot 30 mb medan en jpg kan komma ner till 3-6 mb. (Fast uppackad i t ex Photoshop väger en jpg exakt lika mycket som en Tiff)

Ett annat problem ang Tiff (Tagged Image Format File) är att få webläsare kan visa det formatet. Tiff och liknande format (Scitex CT, Eps etc.) är oförstörande och okompimerat format och används mest i trycksammanhang och för backup.

Så satsa på att lägga upp Jpg på ditt konto och spara fräscha tiff-bilder på din egen disk är mitt råd.
Tack för infon. Tänkte inte alls på att Tiffarna inte går att titta på hur som helst.

Kommer nog att följa ditt råd att spara i Jpg med högsta kvalitet. Då måste jag väl klara storleksgränsen på 24 mb :)
 
ANNONS