Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ixus-CCD-skendöd.

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
Idag plockade jag fram min gamla (4 år..) Canon Ixus 40, 4 mpix. Den hade legat cirkus ett halvår i lådan oanvänd.
Displayen vaknade till liv direkt men efter välkomsthälsningen blev den svart, förutom markeringar för blixt etc. Det verkade som CCD'n hade dött helt enkelt. Menyerna funkade perfekt.
Jag knackade den försiktigt i hopp att någon oxiderad kontakt invändigt skulle hoppa rätt, men det verkade inte hjälpa.
Efter ett par minuter syndes ett horisontellt störningsfilmmer, och någon minut senare uppenbarade sig bilden igen. Nu verkar kameran OK för en stund.
Vet någon vad som hänt? Mår någon komponent i kameran inte bra av att inte användas en tid?
CCD'n är en halvledare som knappast ska påverkas. Möjligen nån kondensator.
Vad tror ni?
Har någon råkat ut för nåt liknande?
Den är iofs. ersatt med en modernare kamera, men den är riktigt bra och man vill ju bara inte att den ska dö hux flux utan vidare..
 

V_lle

Medlem
Det var fan det sjukaste jag hört på länge. Nästan exakt samma sak hände mig nyligen med min Ixus v3!

För mig så var batteriet så dåligt att den stängdes av när jag skulle ta bilden. Efter att jag laddat batteriet så var bilden svart på displayen, men övrig info visas, och den tar bara svarta bilder.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag tror på batteriet. Det vore inte första gången risig batterkapacitet yttrade sig i bildskärmsstrul.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Nix. Batteriet var fullt. Bytte till ett annat men det hjälpte inget. Det enda kameran bryr sig om är batterispänningen och den är tillräcklig, förstås.
Nu är kameran trasig igen.. Surt! Inte så kul att bara slänga den i tunnan för nästan inget.
Man kanske skulle föröka hitta en servicemanual nånstans.
Den kostade mig trots allt 4500:- Ett superbilligt köp i USA :)
 

Linmajon

Aktiv medlem
V@lle skrev:
Det var fan det sjukaste jag hört på länge. Nästan exakt samma sak hände mig nyligen med min Ixus v3!

För mig så var batteriet så dåligt att den stängdes av när jag skulle ta bilden. Efter att jag laddat batteriet så var bilden svart på displayen, men övrig info visas, och den tar bara svarta bilder.
Min tar svarta bilder med. Det kanske är samma problem.
 
ANNONS