Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilar i rörelse i mörker..

Produkter
(logga in för att koppla)

Teufelschlumpf

Aktiv medlem
Hej

Har precis köpt mig en digital systemkamera (Olympus E-510 m 14-42mm/f3,5-f5,6 & 40-150mm/f4-f5,6). Har även beställt en blixt (ledtal 36, möjlig att rikta). Bl a har jag tänkt fotografera fordon kvällstid, där inte alltid belysning mm är den bästa, och i vissa fall kommer de vara i rörelse också. Nu förväntar jag mig inte perfektion, i synnerhet inte i början, men jag skulle gärna vilja ha lite tips och råd innan fotografering, hur ska jag ställa in kameran osv.

Har även köpt ett stativ och skylight-filter.

Tacksam för tips i förväg till att börja med.

// Johan
 

RG

Avslutat medlemskap
Kör på typ 1/4i slutartid och kör blixten på andra ridån.
 

Teufelschlumpf

Aktiv medlem
Om bilarna kör mot mig, och att bilderna tas på ett avstånd på 100-200 m, ska jag välja det större objektivet då, för att få bäst bild?

Som säkert märks, har jag ingen aning, men har tänkt lära mig så mycket som möjligt. Måste börja någonstans, eller!!

// Johan
 

RG

Avslutat medlemskap
200m kommer inte blixten att orka lysa upp bara så du vet.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Det är svårt att råda, eftersom vi vet så lite om ljuset. Här kärvs nog rejält med experiment. Pröva att fotografera bilar i fullt dagsljus först, så att du får en känsla av vad som behövs i form av slutartider för att få bilarna skarpa. Då kanske du upptäcker att det inte går att lyckas med mörkerbilderna, i varje fall inte som du tänkt ta dem.

Men, som sagt, här krävs experiment!

Per.
 

RolandM

Aktiv medlem
Med kameran inställd på lång slutartid, lämplig bländare som tar in lämplig blixtljusmängd på t ex en människa, går det att få till effekten av att människan är stilla i bild omgiven av bilar som lämnar ljusstrimmor efter sig.

Bildexempel
 

JojjoGbg

Aktiv medlem
Vill inte vara negativ,men det låter som en svår kombination!
Om du tar ett kort i mörker med en bil körandes mot dig kan det ske två saker,antingen ljusmäter kameran på lyktorna och då får du två ljuspunkter omgivet av mörker eller så mäter den själva på bilen och då slår lyktorna ut bilden!
Som sagt det är svårt att fota bilar i rörelse i mörker,men testa! :eek:)
 

Teufelschlumpf

Aktiv medlem
Kan inte bli mer än skit av det (ursäkta språket)...

Bästa sättet att lära sig är väl att testa. Antar att detsamma gäller inom fotografering, eller?
 

perstromgren

Aktiv medlem
Teufelschlumpf skrev:
Kan inte bli mer än skit av det (ursäkta språket)...

Bästa sättet att lära sig är väl att testa. Antar att detsamma gäller inom fotografering, eller?
Jovisst. Och billigt är det också, nuförtiden!

Att ta 30-40 bilder på samma besvärliga motiv med olika exponeringar och andra inställningar är oerhört lärorikt. Man behöver knappt välja någon teknik när brute force kan användas för att komma fram till bästa val. Erfarenhetstips kan korta av listan med saker som behöver provas, men har man tid lär man sig bäst att inte utesluta något.

Per.
 

erro.se

Aktiv medlem
Bilar, i rörelse, i mörker, på 100-200 meters avstånd... börja med att fråga dig vad det är för sorts bild du vill åstadkomma egentligen. Och beskriv det för oss. Annars är det svårt att veta vad du vill. Har du några exempel på bilder du skulle vilja kunna ta?
 
ANNONS