Annons

Delar av Capture NX har slutat fungera

Produkter
(logga in för att koppla)

perisak

Aktiv medlem
Har någon varit med om något liknande? Finns tips eller råd hur man kan komma vidare?

Delar av mitt Capture NX har fallit bort. Se bifogad bild för exempel.

Ungefär såhär uppstod situationen:

1. Capture NX hängde sig då jag jobbade med "D-lighting" på en D3-bild.

2. Efter omstart kan inga filer öppnas. Diverse olika felmeddelanden.

3. Avinstallation/Ominstallation av Capture NX görs. Vissa filer kan nu öppnas. jpeg-filer och D80-filer t.ex. D3-filer kan ej öppnas. Dialogruta säger att filen ej kan öppnas. Jag har testat både svensk och engelsk Capture NX i olika omgångar.

4. Jag backar tillbaka systemet med "system restore" till tidpunkten före de första problemen inträffar. Nu kan D3-filer öppnas, men vissa "actions" finns ej längre. "unknown action" står det i editeringslistan. Och menyerna ser ut som bifogad skärmdump.

5. Uppdatering till Capture NX 1.3.3 hjälper ej.

Jag kör Vista64. Förvisso utlovas inget stöd för det, men från början har programmet fungerat fint i någon månad.

Har någon varit med om något liknande?
 

Bilagor

Bokeh

Aktiv medlem
Troligen en Vista64 bugg, en utav väldigt många :)

Själv skulle jag aldrig använda ett så pass nytt operativsystem, jag avinstallerade Vista på en kompis nya dator nyligen, och körde in XP-Pro på den istället, han är en betydligt lyckligare man idag :)

/kent
 

perisak

Aktiv medlem
Förvisso kan det väl vara en 64-bitars-relaterad bugg, men jag tycker det är konstigt. Sådan kompabilitetsproblem märks direkt, och inte efter en månads användning av programmet. Jag tror snare Capture NX strulat till något själv i någon av sina filer, då det hängde sig.

Nikonsupporten tyckte det såg märkligt ut, rekommenderade mej att avinstallera, rensa bort registernycklar, boota om och installera på nytt. Jag ska prova det sen.

Vista 64 är superfint annars. XP är inte bättre. Uppdaterar man XP med alla tilläg som kommit i efterhand blir det ett otympligt monster.

Och än värre blir det med Windows 2000. Vi har det på jobb, och det tar en kvart att bara starta datorn (Core2Duo). Äldre operativsystem var nog bra när de var färska, men med tiden blir de frånåkta, och att uppdatera med tilläg i all oändlighet är sällan att föradra, tycker jag.
 
ANNONS