Annons

Nyckelord i ACDsee

Produkter
(logga in för att koppla)

Joja

Aktiv medlem
Använder gärna ACDsee 9 som komplement till PS och Lightroom. Tycker det är ett snabbare program för att sortera och göra småjusteringar av bilder.
Har nu just börjat pröva lägga in nyckelord i ACDsee. Men har upptäckt att nyckelorden inte följer med när man öppnar bilder i PS. Tycks inte heller funka när jag ska flytta över bilder från laptop till stationär PC, trots att jag använder ACDsee9 i båda. Har någon samma erfarenhet och hittat bot på problemet?
 

Faster

Aktiv medlem
Jag förmodar att det är ACDSee-databasens nyckelordsfunktion du använder dig av och den skriver bara nyckelorden till själva databasen. För att få med dem i andra program eller andra datorer måste de ju vara skrivna till bildfilen eller till en XMP-fil (det går att få över hela databasen till en annan dator också, men det är lite omständligt). Tyvärr så har ACDSee 9 (eller 10) ingen batchfunktion, utan man måste skriva nyckelorden till en fil i taget. Pro-versionen däremot har en mycket bra batchfunktion.

Jag har skrivit en recension av ACDSee Pro 2 här på Fotosidan. Köper man programmet direkt från tillverkarna och redan har en annan ACDSee-produkt får man rabatt på priset och jag betalade 570 kr. Programmet går att ladda ner och prova i en månad innan man bestämmer sig för köp.
 

Joja

Aktiv medlem
Ok. Hur gör jag då för att skriva in nyckelord direkt till bildfilen?
Fattar jag det rätt att du menar att det med ACDsee Pro 2 är lättare att batcha nyckelord till bildfilen. Vilka övriga förbättringar har ACDsee Pro 2 jämfört med ACDsee 9?

/Jonas
 

Faster

Aktiv medlem
Det var ett tag sedan jag använde 9:an, men visst har väl Properties en flik för IPTC? Där kan man lägga in nyckelord manuellt för en bild i taget.

För att lättast se hur ACDSee Pro 2 (och även ACDSee 10) skiljer sig mot ACDSee 9 är det enklast att du går in och tittar på http://www.acdsee.com/ .
 

Joja

Aktiv medlem
Hej igen
Nu har jag ladat ner ACDSeePro2! Kan du ge en kort beskrivning hur jag bäst batscher nyckelord där till bildfilerna, så att det hamnar i EXIF filen?
Tack på förhand!
Jonas
 

Faster

Aktiv medlem
Hej!

Du markerar de bilder du vill batcha och sedan använder du dig av funktionen ”Batch Set Information”. Den hittar du genom att trycka CTRL+M eller i menyerna under ”Tools” eller ”Batch Tools”.

Där trycker du först på fliken ”IPTC” och sedan på fliken ”Keywords, Categories”. Radera bort stjärnan i fältet ”Keywords” och tryck på pilen till höger om fältet. I menyn som då dyker upp väljer du ”Insert Metadata” och tryck sedan på ”+” vid ”ACD Database”. Bocka för ”Keywords” (eller ”Categories” om det är dem du använt dig av i databasen).

Sedan är det bara att trycka ”OK” och ”Perform Set Information”, men innan du gör det tycker jag att du ska skapa en template. Det gör du genom att trycka på ”Save” vid fältet ”Templates” och ge inställningarna du just gjort ett namn. Nästa gång du vill köra batchen behöver du inte gå igenom hela proceduren igen, utan du bara trycker på pilen i ”Templates” och sedan det namn du angett. Själv har jag skapat templates för alla möjliga saker. Suveränt!

/Ellinor
 
ANNONS