Annons

Hur är detta ljussatt?

Produkter
(logga in för att koppla)

frigo27

Ny medlem
Hej!

Jag är en glad amatör som just byggt en hyfsad studio med standardprylarna. Jag undrar hur dessa bilder från www.karmaloop.com är ljussatta för att få det milda och jämna ljuset på bl.a. vita tshirts? Jag har en blixt från vänster med en sån vit duk framför, men då kommer ju ljuset för skarpt från vänster.
Behöver jag en till blixt? Finns det billigare genvägar för att få hyfsat resultat?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

MVH
Chrille
 

Bilagor

iBoat

Aktiv medlem
Skulle tro att den är frilagd i PS. Att få helt utfrätt bakgrund utan skuggor med ljussättning är nog inte möjligt.

Edit:
Tog hem några bilder därifrån och öppnade dem i Photoshop. Det syns tydligt att de är frilagda.
 
Senast ändrad:

fredriklindstrom

Aktiv medlem
frigo27 skrev:
Hej!

Jag är en glad amatör som just byggt en hyfsad studio med standardprylarna. Jag undrar hur dessa bilder från www.karmaloop.com är ljussatta för att få det milda och jämna ljuset på bl.a. vita tshirts? Jag har en blixt från vänster med en sån vit duk framför, men då kommer ju ljuset för skarpt från vänster.
Behöver jag en till blixt? Finns det billigare genvägar för att få hyfsat resultat?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

MVH
Chrille
Det kallas Highkey, du behover flera blixtar.
Om du har en vit bakgrund sa behover du en eller tva blixtar for det att gora den helt vit, sen behover du en for modellen ocksa.
 

fredriklindstrom

Aktiv medlem
Mycket mojligt, men det ar inte alls omojligt att fa helt skuggfri vit bakgrund. Det var det jag svarade pa, inte att de var frilagda eller inte.
 

frigo27

Ny medlem
Tack för alla svar! High key var nytt för mig men jag har stor vana av friläggn. så det lär jag göra i vilket fall.
Men då behöver jag alltså en till blixt så jag har två som lyser upp bakgrunden och en paraply för modellen? Eller spelar det stor roll vilka blixtar jag väljer? Am I right?