Annons

Hur är detta ljussatt?

Produkter
(logga in för att koppla)

frigo27

Ny medlem
Hej!

Jag är en glad amatör som just byggt en hyfsad studio med standardprylarna. Jag undrar hur dessa bilder från www.karmaloop.com är ljussatta för att få det milda och jämna ljuset på bl.a. vita tshirts? Jag har en blixt från vänster med en sån vit duk framför, men då kommer ju ljuset för skarpt från vänster.
Behöver jag en till blixt? Finns det billigare genvägar för att få hyfsat resultat?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

MVH
Chrille
 

Bilagor

iBoat

Aktiv medlem
Skulle tro att den är frilagd i PS. Att få helt utfrätt bakgrund utan skuggor med ljussättning är nog inte möjligt.

Edit:
Tog hem några bilder därifrån och öppnade dem i Photoshop. Det syns tydligt att de är frilagda.
 
Senast ändrad:

fredriklindstrom

Aktiv medlem
frigo27 skrev:
Hej!

Jag är en glad amatör som just byggt en hyfsad studio med standardprylarna. Jag undrar hur dessa bilder från www.karmaloop.com är ljussatta för att få det milda och jämna ljuset på bl.a. vita tshirts? Jag har en blixt från vänster med en sån vit duk framför, men då kommer ju ljuset för skarpt från vänster.
Behöver jag en till blixt? Finns det billigare genvägar för att få hyfsat resultat?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

MVH
Chrille
Det kallas Highkey, du behover flera blixtar.
Om du har en vit bakgrund sa behover du en eller tva blixtar for det att gora den helt vit, sen behover du en for modellen ocksa.
 

fredriklindstrom

Aktiv medlem
Mycket mojligt, men det ar inte alls omojligt att fa helt skuggfri vit bakgrund. Det var det jag svarade pa, inte att de var frilagda eller inte.
 

frigo27

Ny medlem
Tack för alla svar! High key var nytt för mig men jag har stor vana av friläggn. så det lär jag göra i vilket fall.
Men då behöver jag alltså en till blixt så jag har två som lyser upp bakgrunden och en paraply för modellen? Eller spelar det stor roll vilka blixtar jag väljer? Am I right?

Känner mig smålurad av fotografen som är proffs och som köpte dessa prylar åt mig så att det skulle duga att fota till seriös webshop. :) Men det blir att komplettera.
 

fredriklindstrom

Aktiv medlem
For att fa en jamn ljussattning av modellerna, sa behover du nog en softbox, paraply funkar val ocksa, men jag tycker i all fall att softbox ger battre resultat.

Beroende pa styrkan i blixten for bakgrunden, sa kan det racka med en.

Men akta sa att du inte far spilljus fran bakgrundsbelysningen pa modellerna.

Alienbee's (som jag anvander numera) har ett perfekt verktyg for detta: http://www.alienbees.com/ubr.html
 

pellepiano

Aktiv medlem
Lägg märke till ljuset på kinderna på många bilder. Det är ljus som kommer bakifrån, antingen från en hårt belyst bakgrund eller blixtar bakifrån.

High Key är något helt annat än en vit bakgrund.
 

fredriklindstrom

Aktiv medlem
Jo, men vitt pa vitt ar high key. lag kontrast. Jag kanske skulle ha tittat pa den sidan han lankade till, dar det inte bara var vitt pa vitt. Fragan som jag laste den handlade om vita klader mot vit bakgrund, lag kontast high key.
 

frigo27

Ny medlem
Tack för svar. Jag kom på att vi ska testa att fota med ISO 200 eller 400 också och se hur det blir med lite svagare blixt, jag kanske kommer undan billigare då. Eftersom vi fotar digitalt kanske man kan testa att lysa upp personen och rummet mer och dra ner blixten lite eller bara köra den mot backdropen.
Annars får vi köpa till en sån Alienbee-lampa. Chefen betalar. :)
 
ANNONS