Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom beta 2 och ÅÄÖ

Produkter
(logga in för att koppla)

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej
Är det någon som provat Keywords i denna beta?

Det är ju grymma problem i 1.x:

1. Du kan skapa keywords med åäö, och sen exportera dessa till en txt fil. MEN du kan inte läsa in den, alla främmade tecken tas bara bort

2. Om du skapar ett keyword, tex Ödla, och sen adderar det till en bild, då står det Odla

DVS alla inledande bokstäver gör ju LR om till versaler, det e ok, men den rensar också prickar, accenter o ringar. AAO blir resultatet ju.

Vore bra få detta kollat av nån som orkat installera betan.

Roine
 

lunma

Aktiv medlem
Betan verkar inte göra om inledande gemenser till versaler. Dock är det lite märkligt med vår nationella tecken. Inledande versalt ÅÄÖ blir AAO, men inledande gement åäö blir åäö. Icke inledande versalt ÅÄÖ blir också AAO.

/Mats
 

Faster

Aktiv medlem
Det är väl bara inne i Lightroom som Å, Ä, Ö blir A och O? På bilderna och vid export till en textfil finns alla prickar och ringar med. Och vid import plockar Lightroom snällt in alla tecken, men gör om Å, Ä och Ö till A och O. Programmet skiljer även på Odla (=Odla) och Odla (=Ödla) och placerar respektive keyword på rätt ställe i förteckningen.

Ovanstående gäller både i 1.4.1 och betan.
 
Senast ändrad:

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej
OKI, men punkt 1 då

DVS exortera keyworden via menyn metadata, valen längst ner, o sen läsa in igen, försvinner tecknen helt då, oavsett versaler eller gemener
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Jag har alltså gjort en extern fil för fåglar med drygt 2 200 fåglar med svenskt, engelskt o vetenskapligt namn, den funkar inte att läsa in.
Har två problem:
- åäö försvinner helt
- Så många rader funkar inte i vallistan till vänster, den stoppar mitt i bokstaven S. Skriver jag däremot en fågel som börjar på z i den högra metadelen, den för bilden, förseslås de påp Z
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag kollade beta 2.0 och den har samma problem. Kapitälerna ÅÄÖ görs om till AAO var de än skrivs i ett ord.
Jag har lagt in en anmärkning på Adobe labs forum för beta 2.0.
Vi får se om det kommer en rättning när 2.0 släpps.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
roinek skrev:
Jag har alltså gjort en extern fil för fåglar med drygt 2 200 fåglar med svenskt, engelskt o vetenskapligt namn, den funkar inte att läsa in.
Har två problem:
- åäö försvinner helt
- Så många rader funkar inte i vallistan till vänster, den stoppar mitt i bokstaven S. Skriver jag däremot en fågel som börjar på z i den högra metadelen, den för bilden, förseslås de påp Z
Roine om du har tid kan du registrera detta hos Adobe labs så kanske vi får en rättning med tiden.
Forumet finns på följande länk:
http://www.adobe.com/cfusion/webforums/forum/categories.cfm?forumid=72&catid=678&CFID=29920107&CFTOKEN=d25d6ae854b55321-C47C7CD2-CA74-2FA6-33A059BA550C6D98&jsessionid=11128cd452f4496f2a57
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
men fel 2
att den exporterar rätt men klarar inte import.
dvs du kan inte spara hela ordlistan o flytta till en annan dator eller databas.
Har du två LR datbaser kan du inte flytta över keywordsen
 

Faster

Aktiv medlem
Det är bara en helt externt skapad fil som Lightroom inte klarar av att importera. Däremot så funkar det att exportera från en LR-databas och importera i en annan LR-databas (förutom då prickarna etc. på versalerna). Man kan konstigt nog t.o.m gå in i filen innan import och skriva dit ord som börjar med "fel" tecken.
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
hej
det stämmer inte på 1.4.1

JAg gjorde en tom databas
La in ett par bilder
skapade ett par nyckelord
Ödla
Gräsand
Påfågel

Exporterade den listan

Tog bort alla nyckelorden
Läste in den av LR skapade filen, då blev det
dla
Grsand
Pfgel

Roine
 

Faster

Aktiv medlem
Konstigt! Jag har nu testat att göra samma sak både i 1.4.1 och i betan och för mig funkar det i båda.
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
har du pc eller mac?

och du gör en txt fil med menyvalen jag markerade i bilden, dvs inte via en bild, utan alla sökord du har i LR
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej
Tackar, fick till det nu, det var teckenuppsättningen är inte Windows standard. Det är dubbeltecken för åäö, dvs 16 bitars.

Så det stämmer det du sa, men jag hadde en annan teckenuppsättning.

Filen går heller ej att redigera som både du o jag kommit fram till om man använder Notepad tex, utan du måste ha en editor som klarar utökade tecken.

Nu har jag fått in alla sveriges fåglar.

Faster skrev:
Hej!

Jag gjorde textfilen enligt menyvalen i din bild. Och jag har pc.
 

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
roinek skrev:
Hej
Filen går heller ej att redigera som både du o jag kommit fram till om man använder Notepad tex, utan du måste ha en editor som klarar utökade tecken.
Hej

Jag har noterat att keywords jag skrivit i Notepad har tappat sina å,ä,ö. Har inte varit så många keywords så jag har skrivit dit dom efter import.

Dock är jag nyfiken på vilken editor du använt för att få till det?

Lise-Lott
 
ANNONS