Annons

lightroom som RawKonventerare till 40D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik_L

Aktiv medlem
Jag läste nyligen en recention av olika Rawkonventerare och då fick Lightroom allra högst betyg. Är dom ute och cyklar eller är det värt att skaffa Lightroom? Jag använder en 40D och ska skaffa en ny dator med lämpliga program. Jag har ingen lust att testa den program som medföljde kameran om Lightroom är bättre. Tankar om det?
 

contender

Aktiv medlem
Har för mig att det finns en 30dagars provversion av LR så det är bara att testa själv och se om det passar dig.

Själv är jag helt beroende av Lightroom. Ryser när jag tänker tillbaka på den mörka tiden innan LR :p
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Om du jämför den kvalitet man kan få ut ur en raw-fil så är nog inte Lightroom bäst. Phase one pro ger en snyggare slutbild om man har en välexponerad raw-fil. Däremot är det programmet hemskt att jobba i tycker jag.
Så ser du raw-konverteraren som ett arbetsredskap är det ingen annan som är så komplett som Lightroom och med intiutiva verktyg som är lätta att använda.
De verktyg som de visar i Beta 2.0 ger mersmak och att den kommer bli ännu bättre i nästa version.
Jag tror att många raw konverterare kommer att ha problem att hänga med Adobe.
Phase One Pro har länge lovat en ny förbättrad version men ännu har inget synts till.
Den var kung 2004 men känns jakligt gammal idag.
Gör som Alexander säger och ladda ner en 30 dagars provversion och jag tror att du är frälst inom ett par veckor.
 

Henrik_L

Aktiv medlem
Flash Gordon skrev:
Om du jämför den kvalitet man kan få ut ur en raw-fil så är nog inte Lightroom bäst. Phase one pro ger en snyggare slutbild om man har en välexponerad raw-fil. Däremot är det programmet hemskt att jobba i tycker jag.
Så ser du raw-konverteraren som ett arbetsredskap är det ingen annan som är så komplett som Lightroom och med intiutiva verktyg som är lätta att använda.
De verktyg som de visar i Beta 2.0 ger mersmak och att den kommer bli ännu bättre i nästa version.
Jag tror att många raw konverterare kommer att ha problem att hänga med Adobe.
Phase One Pro har länge lovat en ny förbättrad version men ännu har inget synts till.
Den var kung 2004 men känns jakligt gammal idag.
Gör som Alexander säger och ladda ner en 30 dagars provversion och jag tror att du är frälst inom ett par veckor.
Det är sant, jag testade Phase one hos en kompis och jag gillade inte alls programmet. Rawshooter essentials var min favorit men det lär väl inte funka till 40D så det blir nog Lightroom för min del. Tack!
 

zwc

Aktiv medlem
Jag använder också LightRoom dagligen. Jag gillar programmet skarpt! Det enda som funkar dåligt är att exportera många bilder en och en; efter ett 20-tal bilder så brukar programmet få krupp. Går dock att lösa genom att välja ut alla bilderna och sedan exportera dom i batch istället.
 

Henrik_L

Aktiv medlem
Då är bara frågan, vänta på nästa version eller köpa nu? :) Jag är inget fan av betaversioner direkt.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Beta 2.0 gäller fram till slutet Augusti. Det tyder på att Adobe släpper den skarpa 2.0 någon gång i Juni eller Juli.
De fleta programutvecklare låter ju betan leva lite längre än till lanseringen för att ge folk tid att uppgradera.
Så om du har en 30 dagars provversion av LR 1.4.1 så kan det inte vara lång tid kvar till LR 2.0 är släppt.
 

Henrik_L

Aktiv medlem
Flash Gordon skrev:
Beta 2.0 gäller fram till slutet Augusti. Det tyder på att Adobe släpper den skarpa 2.0 någon gång i Juni eller Juli.
De fleta programutvecklare låter ju betan leva lite längre än till lanseringen för att ge folk tid att uppgradera.
Så om du har en 30 dagars provversion av LR 1.4.1 så kan det inte vara lång tid kvar till LR 2.0 är släppt.
Tack för svaret! Vet du om betan är bättre än 1.4.1?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Adobe varnar för att använda betan till skarpa jobb. De kommer ändra katalogen i LR 2.0 och det kommer finnas en konvertering från 1.x. Den är redan ändrad mot version 1.x men det behöver ju inte vara den slutliga.
Betan har sina krämpor men är fullt körbar och ovanligt bra för att vara en beta.
Jag jobbar i båda idag.
LR 1.4.1 är min normala version och innehåller bilder tillbaka till år 2000.
I beta 2.0 bryr jag mig inte om keywords och meta data utan använder den bara för att testa och har idag bara bilderna från 2008. De finns förstås också i LR 1.4.1 men då med metadata och keywords.
Nu har jag lärt mig uppskatta vissa av de nya funktionerna i Beta 2.0 så mycket att jag ibland vill ha tillgång till dem. Så varför inte testa båda men börjar du lägga in metadata och keywords så gör det i version 1.4.1.
 

Ibanez Magnus

Aktiv medlem
Jag säger som Mats, Phase One ger bäst bilder.
Helt klart värt att vänja sig vid det, även om man stör sig på det, bilderna är ju det som är viktigt ändå.

Jag pratar om Pro version (som med senaste uppdatering funkar kalas med 40D, kör dedt själv), inte den som heter 4 alltså.

/Magnus
 
ANNONS