Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota på Streetrace

Produkter
(logga in för att koppla)

Evomaccan

Aktiv medlem
Hej har lite funderingar.

Är ganska aktiv inom streetracing här i stan och köpte i Januari min systemkamera som jag älskar att fota med.

Nu undrar jag hur jag ska göra för att få bra bilder när bilarna rör sig?

Med tanke på att streetracing är olaglig så är det oftast på natten vi kör och då är det mörkt.

Ska man använda blixt? har en extern blixt.
Hur ska man i såna fall rikta den?

behöver tips nu så jag kan bli bra på detta inför säsongen;)

bifogar en bild på hur nästan alla bilder blir, denna är tagen idag cirka 21:30

Tack på förhand Mvh Marcus
 

Bilagor

forry4U

Aktiv medlem
Visst är det kul med besserwissrar. Skriv en ny tråd, ta bort orden olagligt o streetrace så kommer du att få massor av konstruktiva svar o slippa böteslapp från fotopolisen:)
.
Det har funnits en del trådar om bilfoto nattetid så med lite letande hittar du nog något.

Du får nog se till att använda din externa blixt så du lyser upp bilen ordentligt, prova att ställa in blixten att synka på bakre ridån så får du ljusspåren åt rätt håll, kan ju bli lite tjatigt att alltid få ljusspår förstås. Panorera..följ bilen med kameran, stanna inte upp då du trycker av utan följ med som om du vill ta en andra bild...Prova olika vinklar, avstånd, brännvidder. Notera vad som funkar o vad som inte gör det o dra lärdom av det. Går det att få snygga bilder av rallybilar i mörkret så går det nog i Streetrace också.
Lycka till
 

Jeppe

Aktiv medlem
Kolla i manualen till blixten hur du sätter den att synka på andra ridån. Lär dig panorera, använd lite högre ISO-inställning.
 

Anders Östberg

Guest
För att fylla på med en lite detalj, du frågar hur du ska rikta blixten... utomhus finns ju inget att studsa ljuset mot så du kan bara rikta den rakt på.
 

RPW

Aktiv medlem
Några tips kring bilfotografering på natten: De fartfyllda bilder man ser i biltidningar är inte alltid tagna i så hög fart som det verkar. Med en exponeringstid på 1/30 eller 1/15 kan även en bil som "kryper fram" se ut att gå fort! Jag använder stativ när jag plåtar bilar på natten, och gäller det en bil som rör sig så följer jag fotoobjektet med kameran.
Annars kan det bli bra bilder om plåtar från en "följebil", att köra före eller parallellt, det kan ge möjlighet att ta bra bilder. En del proffs har även riggar de sätter fast med sugproppar på bilen. men det är kanske inte lätt att övertyga en rejsputte om att få rigga en kamera på hans bil...
En bil som rullar sakta (men avslagen motor för att minska vibrationer) kan se ut att gå i 200km/h om man plåtar på det viset lång exponeringstid.
Att ta MÅNGA bilder är också ett bra tips, digitaltekniken gör det ju möjligt att verkligen "slösa" med exponeringar.
Att lyckas fånga snabba bilar med skärpa i mörker är en konst!
Blixt använder jag sällan, men om jag gör det när jag plåtar en bil som rör sig på natten så skall blixten fyras av i slutet av exponeringen. Har kameran möjlighet till hög ISO med lite brus så är det också en klar fördel.
Visa gärna upp dina bilder på sidan !
 

tormig

Aktiv medlem
Varför inte googla på Le Mans och Sebring t.ex.? Där kör man när det är mörkt och det kanske finns folk som vill dela med sig av sina (foto)erfarenheter från dessa tävlingar.
 

Rogerber

Aktiv medlem
Evomaccan skrev:
Hej har lite funderingar.

Är ganska aktiv inom streetracing här i stan och köpte i Januari min systemkamera som jag älskar att fota med.

Nu undrar jag hur jag ska göra för att få bra bilder när bilarna rör sig?

Med tanke på att streetracing är olaglig så är det oftast på natten vi kör och då är det mörkt.

Ska man använda blixt? har en extern blixt.
Hur ska man i såna fall rikta den?

behöver tips nu så jag kan bli bra på detta inför säsongen;)

bifogar en bild på hur nästan alla bilder blir, denna är tagen idag cirka 21:30

Tack på förhand Mvh Marcus
Jag lägger inga aspekter i Streetrace, som jag själv tycker är skoj. Om du ska kunna få bra bilder gäller ett ljuskraftigt objektiv. Gärna f/2.8. Då kan du med typ ISO 1600 få hyggliga tider. Sikta gärna på deras billjus eller liknande för att få ännu bättre tid. Om du har en Canon, så använd AV eller TV läget. Då ställer du in bländare, men kameran räknar ut tiden. Att fota med blixt tror jag inte är någon höjdare. Att panorera nattetid är svårt och kräver träning. Prova på helt vanliga vägar någon natt för att få upp tekniken. Taxibilar brukar ha bråttom, så det blir lagom svårt. Det är mitt tips. Och framför allt... se till att kunna försvinna fort om lagen kommer. Du har ju bevisen i kameran...
 

Evomaccan

Aktiv medlem
ja e medlem på både zatzy och garaget.
Tyvärr så är det inte överdrivet mycket fotokunnigt folk där..
men jag har nog löst det nu.
Det blir ju ljusare ute snart och då blir det smidigare, plus att jag har 28 mm 1,8 och 50 mm 2,0 på väg hem med posten.
Kommer nog vilken dag som helst...

Men tack för att du förstår Fredrik.
 

Evomaccan

Aktiv medlem
Christatos skrev:
Hej!
Jag är nybörjare och plåtar själv ibland sk. "Streetrace". Här är en bild jag tagit.
Maj månad kl. 22.45 (utan blixt naturligtvis)
ISO 400 - 18mm - F2.8 - 1/15s
Tycker själv den blev ganska bra.

http://www.geting.se/viewimage.php?image=103700-IMGP0495.jpg
den är ungefär som dom jag tog, men jag vill ha bättre bilder och har därför införskaffat mer ljusskarp optik och sen ska jag i fortsättningen ta med mig blixten på racen.

Den bifogade bilden är tagen 10 maj kl 2150 utan blixt.
 

Bilagor

Evomaccan

Aktiv medlem
Evomaccan skrev:
den är ungefär som dom jag tog, men jag vill ha bättre bilder och har därför införskaffat mer ljusskarp optik och sen ska jag i fortsättningen ta med mig blixten på racen.

Den bifogade bilden är tagen 10 maj kl 2150 utan blixt.
kan tilläggas att jag står cirka 20 meter från bilen här..
 

ibbe76

Aktiv medlem
Ett enbensstativ så kan det bli lättare att panorera, då blir det lite speed i bilderna.
sen kanske inte behöver bli så ljusa, bara du får till ljuset från huvudljusen och konturerna på bilarna så blir det fräckt.ligg lågt i busket eller andra oväntantade vinklar.

kika på en 50/1.4,den kan man inte vara utan.
 
ANNONS