Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frakt från utlandet

Produkter
(logga in för att koppla)

pola

Aktiv medlem
Har funderat på att skaffa kamerautrustning från utlandet, och har hört att om varorna inte kommer inom EU tar staten ut tullavgift.
Då jag hade tänkt beställa från USA tipsade en kompis att man skulle få dem att sända paketet som en present och påsätt slippa tullen.
Fungerar det?
är det olagligt?

Per-Olof Nordin
 

nikitin

Aktiv medlem
Jag tror knappast att företagen vill utföra detta, då dom måste försäkra försändelsen till dess fulla belop. Dock om du har en vän i USA så kan han/hon köpa prytlarna och sedan i sin tur skicka dem till dig. Sedan om dom fastnar i tullen är en annan sak...

-- Nicke
 

janc

Aktiv medlem
nicke47 skrev:
Jag tror knappast att företagen vill utföra detta, då dom måste försäkra försändelsen till dess fulla belop. Dock om du har en vän i USA så kan han/hon köpa prytlarna och sedan i sin tur skicka dem till dig. Sedan om dom fastnar i tullen är en annan sak...

-- Nicke
Jag har hört att vissa sänder CD / DVD som present men det är ju en helt annan sak.
 

Liza

Aktiv medlem
Gå till Forum och sök på import, USA osv. Denna fråga har varit uppe så många gånger.
 

MagnusC

Aktiv medlem
Importskatt...

Gick även jag för en tid sedan i funderingar om import av fotoprylar från staterna. Blev dock avskräckt då jag blev varse att det, på priset, läggs till 28,4% skatt. (25% moms + 3,4% tull) Dessutom skall Du skall varan försäkras + så klart den ordinarie frakten. = dyrt. Kan man köpa inom unionen blir det billigare.

Kika gärna på http://www.tullverket.se för gällande regler för import.

Lycka till!
 

Liza

Aktiv medlem
Det kanske kan variera. Men vid tanke på "gåvor" så läste jag att förutom att gåvans värde inte får överstiga 500:- så får fraktkostnaden för denna inte överstiga 100:- och det blir svårt ens för ett objektiv.
 

Walle

Aktiv medlem
Re: Importskatt...

MagnusC skrev:
Gick även jag för en tid sedan i funderingar om import av fotoprylar från staterna. Blev dock avskräckt då jag blev varse att det, på priset, läggs till 28,4% skatt. (25% moms + 3,4% tull) Dessutom skall Du skall varan försäkras + så klart den ordinarie frakten. = dyrt. Kan man köpa inom unionen blir det billigare.
Magnus, man kan inte plussa moms och tull så som du har gjort, inte när dom läggs på efter varandra. Momsen läggs på varans pris + frakt, sen läggs tullen på det (6.7% tull, inte 3.4%), sen läggs en hanteringsavgift på.
 

hjeltman

Medlem
Om man kan få utrustningen skickat som en ersättningsvara pga garantifel så slipper man tullen...

Men då gäller det att hitta en affär som gör det, vilket inte alltid är så lätt..
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
Förra gången jag handlade från USA tog det 7 veckor innan jag hade grejorna i min hand, mesta tiden tog det att tulla paketet i Sverige, skickas fram och tillbaka mellan Jönköping och Malmö.
Har beställt nu igen, lär mig aldrig, 3 veckor och inga grejor ännu, väntar, väntar, väntar.
Nej, jag kan inte köpa grejorna i EU.
 
ANNONS