Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW från hackad IXUS - GIMP eller annat program?

Produkter
(logga in för att koppla)

raderad22

Avslutat medlemskap
Min IXUS 850 IS producerar numera .CRW-filer som Capture NX inte öppnar. RawShooter m/2005 funkar inte heller.

Installerade därför senaste GIMP men den ser inte .CRW. Inte heller .NEF från D300 funkar och jag misstänker därför fel bakom tangentbordet.
Tips?

Tips på annat gratisprogram?
 

jonasandersson

Aktiv medlem
RAW från 850 IS

Hejsan,

Hur har du lyckats lösa detta? Har själv en 850 IS och kan man få RAW filer från den är det klart intressant.

Mvh,
Jonas
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag använder DNG for Powershot för att konvertera raw filerna till DNG.
Enkelt att använda och går snabbt. När jag har filerna i DNG så slänger jag CRW filerna eftersom de ändå inte kan läsas av de flesta raw konverterarna.
Slutligen läser jag in DNG-raw i Lightroom och kan redigera bilderna. Länk till DNG for Powershot:
http://www.zshare.net/download/15980803526d8c/
Resultatet blir mycket bättre än JPEG ur kameran.
Jag har en Ixus 800IS.
Eftersom dessa små sensorer har ett litet dynamiskt omfång och lätt bränner ut högdagrar så är också live view histogrammet guld värt.
Det gör att man innan man tar bilden kan se hur kameran uppfattar ljuset och kompensera exponeringen.
 

raderad22

Avslutat medlemskap
Tack för tips!

Kör nu UFRaw för konvertering till .TIFF som vidarebefordras till Capture NX.
Orkar inte lära ännu ett bildprogram...


jonasandersson: Jag följde anvisningarna på

http://chdk.wikia.com/wiki/CHDK

som Birger Olssons länk också refererar till.

(För mindre manualläsning:

- SD 800 IS = IXUS 850 IS.

- Prog för firmware 1.00E funkar också om du har 1.00D i kameran.

- Hacket startas genom att kameran startas i PlayBack-läge.
Därefter: Menu - Firm Update - 1.0.1.1 OK - Manuellt fotoläge - PrintDirect-knappen - Menu - Upp-pil - Main Menu och så har du massor av nya menyer att fixa med.)
 

predestined

Aktiv medlem
jag vet inte exakt vilka kameror rawshooter stöder, men du kan mycket enkelt ändra rawshooter.exe så att den istället stödjer andra kameror. om du t ex har en 400d så öppnar du exe-filen i en hex editor och ändrar manuellt koden: istället för 350 skall det stå 400 (fem ställen totalt). du får visserligen göra om råfilerna till dng med adobe dng men det funkar. skulle tro att du kan byta ut någon av kameranamnen mot ditt kameranamn i rawshooter.
 
ANNONS