Annons

Mörkret lockar

Produkter
(logga in för att koppla)

MyMagnus

Ny medlem
Hej!

Jag tänkte ge mig ut inatt och fota himmel, stjärnor och flygande tefat.

Har införskaffat ett stativ. Vilka slutartider är lämpliga att använda generellt? Har en färg iso 200.


Vore tacksam för tips gällande fotografering i mörker.

Ha det gott!
 

julgus

Aktiv medlem
Hej

negativ färgfilm... labbet kommer att kompensera för mörka bilder och med andra ord så kommer det mörka bli grått...

om du inte skannar den negativa filme själv förståss...

annars kan du använda diafilm.. ta en som tillverkaren inte avråder ifrån att använda vid långa tider...

sen blir det svårare.. bl 4 o 5-10 minuter vid månsken, bl 4-5.6, en timme..då det är becksvart.

http://www.motljus.com/motljus.asp?menu=2&gallery=13&photo=107

bl 4 ca en timme..

Lycka till!


Med vänlig hälsning
Johan
www.motljus.com
 

Pongu

Aktiv medlem
Fota flygande tefat på natten är en utmaning.
Är det typen som blinkar och lyser kan det ju fungera med 1600-film om det står någorlunda stilla. Är det den mera anonyma metallglänsande tefatstypen skulle jag föredra att vänta till gryningen. Cirklar det runt dig är det bara att vänta till det kommer i vackert medljus och gärna kantrar lite, så att du får bra teckning på undersidan, mot en vacker himmel. Går inte detta måste du överexponera kraftigt för att inte ljusmätaren ska luras himlen och göra tefatet till en siluett. Jag skulle använda ett ljusstarkt teleobjektiv, panning med snabb AF och 400-film. Jag har dock hört att tefat ofta får elektriska manicker att bete sig konstigt eller bara lägga av. Därför skulle en helmanuell kamera kunna vara att föredra. Får du närkontakt av tredje graden, undvik blixt. Utomjordlingar kan uppfatta din välmenta blixt som ett hot och zappa både dig och din kamera.

Lycka till!

/Pontus
 

Boniac

Aktiv medlem
Pongu skrev:
Fota flygande tefat på natten är en utmaning.
Är det typen som blinkar och lyser kan det ju fungera med 1600-film om det står någorlunda stilla. Är det den mera anonyma metallglänsande tefatstypen skulle jag föredra att vänta till gryningen. Cirklar det runt dig är det bara att vänta till det kommer i vackert medljus och gärna kantrar lite, så att du får bra teckning på undersidan, mot en vacker himmel. Går inte detta måste du överexponera kraftigt för att inte ljusmätaren ska luras himlen och göra tefatet till en siluett. Jag skulle använda ett ljusstarkt teleobjektiv, panning med snabb AF och 400-film. Jag har dock hört att tefat ofta får elektriska manicker att bete sig konstigt eller bara lägga av. Därför skulle en helmanuell kamera kunna vara att föredra. Får du närkontakt av tredje graden, undvik blixt. Utomjordlingar kan uppfatta din välmenta blixt som ett hot och zappa både dig och din kamera.

Lycka till!

/Pontus


hehe ;D
 

MyMagnus

Ny medlem
Skratta ni.... :)

Jag fick ett tefat i sökaren igår...Lite missnöjd med svärtan bara, så det är inte säkert att jag lägger upp bilden här.



/Tefat ä coooola!
 
ANNONS