Annons

Varför fota på bl.22 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Nu är faktiskt detta en seriös fråga,

jag har alltid undrat varför man använder så små bländaröppningar? Vad är det till för förutom oändligt skärpedjup? Varför vill man ha oändligt skärpedjup?

Lite förklaringar och bildexempel där det fantastiska med oändligt skärpedjup är uppenbart vore trevligt, för jag kan verkligen inte förstå varför alla är så besatta av så små bländaröppningar!

Hur ofta behöver man verkligen bl 22 för att uppnå ett långt skärpedjup? Jag har aldrig behövt använda över bl. 4 på mitt 50mm..
Tackelitack
 
Senast ändrad:

Henke001

Medlem
Som du sager, man fotograferar med blandare nar man vill ha ett stort skarpedjup. Kanske man vill ha skarpa fran forgrunden till oandligheten pa sin landskapsbild, kanske man vill ha nagon speciell effekt eller kanske man bara vill ha langre slutartid nar det ar ljust.
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Ja, sant!.. Hm.. bra att få se exempel, så jag kan lära mig att uttnyttja dom små bländartalen också, självklart förstår jag att man kan få en viss effekt, men jag har aldrig förstått vid vilket tillfälle ska uttnyttja det.. oftast lägger jag saker i oskärpa i förgrunden eller bakgrunden för jag tycker det är snyggt, men det viktigaste är ju att det blir en bra bild, inte att mitt ego ska vara nöjt :)
 

Pseudopajas

Aktiv medlem
Hej Daniel,

Ett skäl till att använda så liten bländare som möjligt är att uppnå strålande effekt på solen. Bilden jag bifogar är kanske inte jättelysande, men jag experimenterade just med bländarstorlek.

Bilden i fråga har f22, en slutartid på 1/100 och ISO 100. Och jag uppnådde det jag ville ha, solstrålar.

/Johan
 

Bilagor

Arlemo

Aktiv medlem
När det är ljust ute och man vill panorera och få till oskärpa i bakgrunden kan det behövas för att få så lång slutartid man vill ha.
 

Kenneth T

Aktiv medlem
Pseudopajas skrev:
Hej Daniel,

Bilden i fråga har f22, en slutartid på 1/100 och ISO 100. Och jag uppnådde det jag ville ha, solstrålar.

/Johan
Väldigt vacker bild du har där, en klar femma.
Och det var väl vad jag ville säga, naturbilder, landskapsbilder tycker jag ska ha oändligt skärpedjup, kan man sen få sådana härlige efekter som denna bilden, då är det klart lyckat.
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Pseudopajas skrev:

Ett skäl till att använda så liten bländare som möjligt är att uppnå strålande effekt på solen.

/Johan
Den var riktigt snygg! Ok, strålande effekt på solen.. ska komma ihåg det!
 

Stiffneck

Aktiv medlem
Jag brukar behöva blända ner ordentligt för att kunna synka med blixten i blandljus. Digitalkamera med centralslutare står högt på min önskelista. Den här bilden är plåtad med ISO 50, f/22 och 1/250.

I studion är det också skönt att slippa tänka på var skärpan ligger mellan varje bild. Dessutom behöver jag riktigt korta brinntider ibland och mina blixtar har kortaste tiden på full effekt. Då måste jag ner på dom minsta bländarna för att inte få för mycket ljus.
 

BjörnA

Aktiv medlem
Danlo skrev:
Hur ofta behöver man verkligen bl 22 för att uppnå ett långt skärpedjup?
När man fotograferar närbilder och makro.

Den här bilden är tagen med bländare 16:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1313616.htm

Jag hade gärna använt ännu mindre bländare för att få skärpa över ögonen.

Här är en annan med bländare 32, max vad objektivet klarar:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1331415.htm

Nosen är lite suddig, så mera skärpedjup hade inte skadat.

/Hälsningar

Björn
 

Christatos

Aktiv medlem
Re: Re: Varför fota på bl.22 ?

BjörnA skrev:
När man fotograferar närbilder och makro.

Den här bilden är tagen med bländare 16:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1313616.htm

Jag hade gärna använt ännu mindre bländare för att få skärpa över ögonen.

Här är en annan med bländare 32, max vad objektivet klarar:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1331415.htm

Nosen är lite suddig, så mera skärpedjup hade inte skadat.

/Hälsningar

Björn
Hur hade "snok-bilden" blivit med bländare 2,8?
Brukar man inte vilja ha litet skärpedjup på närbilder?

(Snok-bilden är kanonfin tycker jag)
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Varför fota på bl.22 ?

Christatos skrev:
Hur hade "snok-bilden" blivit med bländare 2,8?
Brukar man inte vilja ha litet skärpedjup på närbilder?

(Snok-bilden är kanonfin tycker jag)
Antagligen väldigt kort. Går att räkna ut på http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Vissa använder bara största bländare på makrobilder, vissa gör tvärtom.
Personligen går jag så högt jag kan i bländartal om jag vill ha en så lång slutartid som möjligt för att det kompletterar kompositionen och stämningen i bilden med ett mjukare vatten, beroende på hur viktigt det är kanske jag lägger mig på 16 istället för 22 för att gluggen kanske inte tecknar lika skarpt i slutläget. Om jag fotar i extrem vidvinkel så kan jag fota landskap och lura till så det ser ut som jag har jättelångt skärpedjup på f/4 beroende på hur scenen ser ut, då kan jag gå och leta kompositioner på frihand utan att riskera rörelseoskärpa.

Så ibland använder jag bländaren för att justera slutartiden, ibland är det viktigare att utnyttja den för att justera skärpedjupet.
 

gbjerne

Aktiv medlem
Det är inte ofta jag bländar ner under 11 men det händer.. Ibland för att kunna använda blixt utan att behöva använda "highspeed synk" utomhus. Ibland för att "trycka fram" solen eller annan belysning med vidvinkel.

Händer även att jag bländar ner ordentligt när jag använder vidvinkel från höften i starkt solsken.

Ett exempel som innehåller alla faktorerna hittar du på denna bilden
 

Maron

Aktiv medlem
Fotar man med blixt i starkt solsken så är man ofta illa tvungen att köra på bl.22...
Synktiderna är ju så rackarns långa på slr.
 
ANNONS