Annons

Objektiv för sport

Produkter
(logga in för att koppla)

Ville80

Medlem
Hej.
Jag har en NIKON D200 (ska snart byta till en D300) och fotar en del sport. Idag har jag ett Nikkor 70-300 f/4.5-5.6G objektiv, men funderar på att byta då jag inte är riktigt nöjd med resultatet på bilderna då sport är snabba rörelser.
Har funderat på att köpa ett Nikkor 70-200 f/2.8G istället.
Är det ett bra byte?
 

matshonkamaa

Aktiv medlem
Vad för sport?
Jag fotar mycket basket vilket innebär dåligt ljus men att man ändå kan komma ganska nära spelarna. Jag använder 18-50/2.8 till detta och det går galant.
Vid t.ex. fotboll kanske man vill ha en lite ljussvagare 100-400 zoom eller nåt.

Men 70-200/2.8 är ju mycket väl använt inom sportfoto.
 

Tobfag

Aktiv medlem
Bättre sportobjektiv är ju svårt att få, men VR funktionen gör ingen skillnad för sport. Så om du vill spara pengar fungerar en 80-200 f2.8 lika bra egentligen AF-S varianten att föredra!

Har själv en 80-200 utan AF-S och är nöjd med den.

Fasta gluggar som t.ex. 85mm 1.8 är också riktigt bra sportgluggar fast zoomfunktionen i 80(70)-200 gör ju objektivet mer variabelt så att säga.

Det beror ju lite på vilken sport man ska fota också.
 

MSLink

Aktiv medlem
Se till att ha 2.8 bländare om du fotar inomhus annars går det bra med 4 bländare med längre brännvid.
 

Ville80

Medlem
Kanske någon som har ett bra tips på ett vidvinkelobjektiv också till Nikonen som man helst kan få med hela arenan med?
 
ANNONS