Annons

HSS, snabbare slutar-tid än x-sync, vad heter det?

Produkter
(logga in för att koppla)

David G

Aktiv medlem
Jo jag vat alltså att det kallas HSS på Minolta, High Speed Sync, heter det så även för andra tillverkare? Och på svenska?

Om jag säger att jag använde HSS förstår canon, nikon, pentax och olympus-ägare vad som menas?
 

Didgeridoohan

Aktiv medlem
HSS, High Speed Sync, är väl det vedertagna begreppet hos alla kamera- och blixttillverkare... (finns säkert nån som använder nåt annat)
 

OscarM

Aktiv medlem
på min nikon d80 och sb-600 blixt kan jag ställa in FP, fast pulse tror jag det betyder
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
O på canon HS

Men tro det funkar, för tror att merparten av kameraägarna ändå inte vet vad det är oavsett vad du förkortar det, och de som vet vad det är fixar att förstå det.

Roine
 

Allemyr

Aktiv medlem
Det heter nog High Speed sync på Canon språk med men förkortningen HSS används inte.

Om man använder sig av orden "high speed sync" eller "X sync" så förstår nog det flesta.
 

David G

Aktiv medlem
Så det finns inget speciellt ord på svensk?

(Klantigt av mig att inte i första inlägget skriva att det gällde olika sorters blixt synkronisering, nu svarar väll bara dom som redan vet vad HSS och x-sync betyder)
 

Jeppe

Aktiv medlem
Det heter egentligen HS-blixt eller FP-blixt, FP står för focal plane. Det blixten gör är att den, pulserar ut ljus under hela exponeringen.

Här är en bra länk: http://www.photozone.de/hi-speed-flash-sync

Canon använder benämningen FP och på svenska heter det Höghastighetssynkroniserad blixt, eller blixt för korta slutartider.
 
ANNONS